“In de autosector heb je tijd om voor romantiek te zorgen”

Tuesday, October 9, 2018

Hoe kan content marketing helpen om een automerk een meer premium imago te geven? Dat is het uitgangspunt van Gavin Green, bij het Britse Redwood gespecialiseerd in de auto-industrie. Hij komt het toelichten op het seminarie voor de sector, georganiseerd door bpost en Custo. Een interview.

U bent te gast op het seminarie van bpost en Custo voor de auto-industrie. Hoe belangrijk is content marketing voor deze sector?

Enorm belangrijk. We stappen steeds meer af van onderbrekende reclame en gaan naar marketing waaraan mensen zich willen linken. Dat is belangrijk in elke sector, maar auto’s roepen sterke emoties op. Dankzij content marketing hebben deze merken een verhaal te vertellen. Dat kunnen ze nog versterken met advertising, die trouwens ook steeds vaker in een meer ‘storytelling’-kleedje zit.

Daarnaast is ook de lead time een belangrijk element. Een auto koop je niet van vandaag op morgen. Je doet research, gaat online op zoek naar info. Als merk heb je voldoende tijd om met content marketing het gevoel van de consument te beïnvloeden, om voor romantiek te zorgen.

U hebt het in uw speech over ‘premiumisation’ via content marketing. Hoe belangrijk is dat?

Elk automerk wil meer premium worden. De goedkoopste zijn is enkel op korte termijn een toegevoegde waarde. Er komt ooit een concurrent die goedkoper is. Kia en Hyundai speelden hun prijs lange tijd uit, maar nu komen de Chinezen en wordt het spel heel anders gespeeld. Bovendien staat premium gelijk aan betere marges.

Content marketing is een van de elementen die automerken kan helpen om meer premium te worden. Het meest belangrijke element is natuurlijk de wagen zelf.

Welke contentmarketingtechnieken kunnen automerken hiervoor gebruiken?

Wij (Redwood staat in Groot-Brittanië aan de wieg van content marketing, nvdr.) kiezen meestal voor long form storytelling om het verhaal te beginnen. Dat kan bijvoorbeeld een video van enkele minuten zijn. Pas daarna volgen short form formats.

Daarnaast is het belangrijk met experts te werken. Wij werken steevast met journalisten die gespecialiseerd zijn in de materie.

Tot slot moet je content in de realiteit ingeworteld zijn. Het heeft geen zin iets uit te vinden.

Welke case is het mooiste voorbeeld van ‘premiumisation’ in de auto-industrie?

Volvo is een van de meest succesvolle voorbeelden. Het merk heeft ups en downs gekend en werd lange tijd niet als premium aanzien. Dankzij een duidelijke focus op een aantal gebieden is die ommezwaai er gekomen. Zweeds design, technologie (die helpt om de wagen veilig te maken) en mensen helpen vormen al enkele jaren de kern van het contentprogramma van Volvo. En met succes.

En in andere sectoren?

Lidl stond vijf jaar geleden gelijk aan goedkoop en lage kwaliteit. Het heeft zijn winkels en aanbod verbeterd en investeerde ook in content marketing. Zo is de Christmas catalogus van enorm hoge kwaliteit. Het gevolg? Ze hebben nu een reputatie van goede kwaliteit aan een goedkope prijs. Mission accomplished.

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.