#CMFF-organisatoren Bert en AJ over Cleveland

Thursday, November 8, 2018

Ze horen bij het meubilair in Cleveland: Bert van Loon en Albert-Jan Huisman. De organisatoren van #CMFF waren er ook dit jaar bij en kunnen natuurlijk vergelijken. Hun indrukken.

 

Wat was jullie algemene indruk?

 

AJH: Toen ik in 2011 voor het eerst sprak op Content Marketing World was dat in een hotel met 600 deelnemers. Dit jaar waren er meer dan 4000 deelnemers uit tientallen landen. Dit congres is in korte tijd duidelijk uit zijn voegen gebarsten.

 

BvL: En dan moeten we eraan toevoegen dat er gedurende twee jaar een stabilisering van het aantal deelnemers was. Elke keer is zowat de helft van de deelnemers trouwens een nieuwkomer op het congres. Toch opvallend.

 

Soms vragen wij ons op zo’n congres af ‘what’s new?’. Maar dagelijks zijn er dus mensen die content marketing serieus nemen en op die trein stappen.

 

AJH: Misschien is dat wel de belangrijkste les voor content marketeers: zich constant afvragen of hun klanten wel in dezelfde ‘reisfase’ zitten. Dit blijft een groeiend vakgebied, maar voor sommigen is het een totaal nieuw terrein. Daarmee moeten we rekening houden. We moeten oppassen dat we niet in een bubble zitten.

 

Welke trends hebben jullie gespot?

 

BvL: De definitie van content marketing is een blijvende zoektocht. Net omdat de grenzen met andere disciplines vervagen. Misschien is het gemakkelijker te zeggen wat content marketing niet is. Zolang je customer driven communicatie opzet om audiences te bouwen, zit je alleszins goed.

 

AJH: Daarnaast is er de hernieuwde aandacht voor creativiteit. Andrew Davis had het over de race to the bottom met snackable content. De oplossing daarvoor is een spanningsboog bouwen. Daarbij is creativiteit van elementair belang. Daarop verderbouwend wil ik distributie aanstippen. We vergeten om goede dingen te laten landen.

 

Tot slot is er technologie en artificial intelligence. Op dat vlak zitten we nog met heel veel vragen: wat is het? Welke intelligentie kan je eruit halen? Zet je het in aan creatie- of distributiekant?

 

Is er een ankdote die jullie bijblijft?

 

AJH: Traditioneel organiseerden we onze eigen masterclass, net voor het congres. Dit met o.a. Robert Rose, Andy Crestodina en John Hall. Robert bracht er voor het eerst z’n Smile-curve, waarmee hij aantoont dat je door strategie en meten – en niet door creativiteit – het verschil maakt als bureau. Ik ben het er niet helemaal mee eens, maar het gaf wel stof tot nadenken.

 

BvL: Ik vond het geweldig dat Andy en John op dat moment foto’s namen van de presentatie. Dat betekent dat ze bijleren. Als expert moet je blijven openstaan om te leren.

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.