Content + Influence = Confluence

Thursday, November 8, 2018

Steeds meer maakt content marketing gebruik van influencers. Een krachtige techniek om extra bereik te creëren. Het inspireerde goeroe Lee Odden tot de nieuwe term ‘confluence equation’.

 

Content marketing is hot, maar influencer marketing is dat minstens even sterk. De discipline is haast uit het niets tot een conditio sine qua non uitgegroeid voor merken. En er is behoorlijk wat complementariteit tussen beide aanpakken, zo maakte Lee Odden (CEO van TopRank) duidelijk in zijn presentatie op Content Marketing World.

 

Door samen met influencers content te creëren kan je geloofwaardigheid toevoegen, de eigen inspanningen beperken en vooral het bereik van je marketinginspanningen verhogen. Dat lijkt logisch in een B2C-omgeving, waar bekendheden of YouTube-stars kunnen ingezet worden. In een B2B-context is het echt heel wat complexer.

 

Althans, zo lijkt het in eerste instantie. Lee Odden poneert echter een nieuwe definitie waardoor influencer marketing binnen B2B meteen heel wat relevanter wordt:

 

“Influencer marketing activeert interne en externe experts met sterke en actieve netwerken om samen content te maken die voor beide (de influencer en het merk) waarde heeft, om zo meetbare businessresultaten te halen.”

 

Lee Odden bedoelt hiermee dat in een B2B-context niet de algemene bekendheid van tel is, wel de graad van expertise waarmee de persoon in kwestie in zijn eigen netwerk bekend staat.

In theorie heel logisch, maar Odden maakt het ook concreet zijn EAR-aanpak. Die staat voor ‘empathy’, ‘ask’ en ‘reward’.

Empathy: Wat wil zowel je influencer als je doelgroep? Wat zijn hun gemeenschappelijke doelen en noden?

Ask: Wanneer je weet wat je influencers en doelgroep willen, kan je de geselecteerde influencers de vraag stellen of ze willen meewerken. Uiteraard moet er ook voor hen iets inzitten: zorg dat je hun voordeel perfect kan verwoorden.

Reward: Zelfs topinfluencers kunnen de waarde inzien van hun expertise aan een nieuwe doelgroep te kunnen tonen, of van hun content te zien verschijnen naast die van andere gerespecteerde personen. Wanneer dat niet volstaat als incentive of wanneer je hen heel wat vraagt (bv. longform content of een webinar presenteren), stelt Odden voor om een compensatie te voorzien.

Dat noemt hij de ‘confluence equation’. Win-win kunnen we zeggen. De waarde voor zowel merk als influencer is meteen duidelijk.

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.