Content Makers: ook contentbureaus specialiseren zich

6 april 2020

Contentmarketingbureaus één grote pot waarin iedereen hetzelfde doet? Vergeet het! Ook in content marketing heb je specialisaties. Dat bewijst Content Makers dat zich volop op de kmo-markt stort.

2019 was een belangrijk jaar voor Content Makers, een contentmarketingbureau uit Merchtem. Het bereikte immers een akkoord met Propaganda, een van de grootste bureaus in ons land, over een participatie van laatstgenoemde in eerstgenoemde. Daar plukt Content Makers nu al de vruchten van. 

De samenwerking brengt wat ik gehoopt had”, klinkt het bij Managing Director en founder Maarten Rottiers “We kunnen onze kwaliteit nog verhogen omdat we ons kunnen focussen op waarin we goed zijn: sterke communicatie en straf creatief werk. Propaganda verzorgt immers onze backoffice. Daarnaast kunnen we voortaan meer en sneller investeren, zo hebben we nu voltijds iemand op de sales. En tot slot laat het me toe om te pingpongen over strategische beslissingen.

“De beste en de grootste voor kmo’s

De reden voor de participatie van Propaganda is gelinkt aan de specialisatie van het bureau uit Merchtem. Als lid van Custo heeft Content Makers immers een specifieke focus, namelijk kmo’s en middelgrote organisaties.Klanten zijn o.a. Beweging.net, de Voedselbanken, Jobat, Jobmatch, een interimspecialist met 18 kantoren, Moteo(van de Benelli moto’s), de Bril Studio en bedrijfsvastgoedspecialisten Futurn en DGI.

“Zij hebben niet de grote budgetten voor radio- of tv-campagnes”, zegt Maarten Rottiers, al meer dan 10 jaar actief als content marketeer voor kmo’s. “Content marketing – vooral op sociale media – is voor hen een impactvol alternatief.” Voor alle duidelijkheid: Content Makers kiest daarbij voor een totaalaanpak voor zijn klanten, met strategie, een contentplan, contentcreatie en –distributie en meten van de ROI. Maarten Rottiers: “Kmo’s hebben een dergelijke brede aanpak nodig, net omdat ze vaak onvoldoende mensen intern hebben om alles op poten te zetten. Voor ons is het super interessant: je zit immers mee aan het stuur van de marketing- en bedrijfsstrategie. En dankzij de korte beslissingslijnen kan alles heel snel gaan.”

Content Makers houdt dan ook vast aan zijn specialisatie en wil vanuit die niche groeien. “Het is onze ambitie om de beste en de grootste te worden in content marketing voor kmo’s”, verwoordt Maarten Rottiers het.

Korte video’s voor sociale media

Dat het het bureau menens is, blijkt uit de KMO Content Marketing Barometer, een onderzoek waarvan het de resultaten eind 2019 bekendmaakte. 73% van de kmo’s omschrijft het gebruik van content marketing als succesvol. Rottiers: “Kmo’s beoordelen content marketing als een relatief goedkoop kanaal (in vergelijking met traditionele media) dat hen toelaat om snel op de bal te spelen. De kmo’s evalueren content marketing ook als langer effectief. Het is minder vluchtig dan gewone reclame.”

Maarten Rottiers ontleent er zijn voorspellingen voor de toekomst van content marketing aan. “Het marketingbudget van kmo’s zal nog meer verschuiven van print naar online”, klinkt het. “Online zal daarbij ook nog meer een gericht kanaal worden naar de gewenste doelgroepen. Je ziet minder push, maar meer pull om doelgroepen direct en persoonlijk te bereiken. Daarnaast zet de professionalisering van de online marketingstrategie en de kwaliteit van de gemaakte content zich door. Video wordt nog belangrijker en kortere video’s voor sociale media winnen aan belang ten koste van de ‘klassieke’ corporate video. Kortom, content wordt meer in kleine, hapklare stukjes, op maat van de doelgroep, geserveerd.”

Als deze voorspellingen realiteit worden, zou het weleens best kunnen dat de groei van Content Makers niet te stoppen is. Het bureau nam twee jaar geleden een eerste medewerker aan en telt inmiddels drie vaste medewerkers.

Blijf op de hoogte van het meest recente nieuws van onze leden door je in te schrijven op de CUSTO nieuwsbrief.