Customer magazines: de lezer is tevreden

Wednesday, January 29, 2020

De Custometer, die lezers van customer magazines en websites bevraagt, bestaat inmiddels 10 jaar. Tijd om na te gaan hoe de perceptie van het medium in de loop der jaren is geëvolueerd. We bundelen ze in 3 trends.

1.     Frequentie is perfect

Als we de periode 2010-2014 vergelijken met de periode 2015-2019 is het opvallend dat mensen de jongste jaren meer tevreden zijn over de frequentie van de publicatie. Het percentage ging van 60% naar 71%. Zowel de wens naar een hogere frequentie als de perceptie van een te hoge frequentie zijn gedaald. Kortom: het aantal keren dat de onderzochte bladen verschijnen is voor de lezer perfect.

2.     Leesfrequentie blijft hoog

In tijden waarin we haast volledig digitaal leven, zijn customer magazines nog steeds een baken. Wel zien we in de laatste jaren een daling in de proportie van mensen die de recentere edities van een magazine hebben gelezen (van 74% naar 64%). Het zou dus kunnen dat lezers selectiever omspringen met de content en enkel lezen wat hun echt relevant lijkt. De proportie van mensen die geen van de laatste vier edities heeft gelezen is immers stabiel gebleven (nauwelijks 15%).

3.     Magazines blijven verderleven

Lezers gooien de magazines vaker weg als ze het hebben bekeken (van 21% naar 30%). Maar dat betekent dat 7 op de 10 lezers de magazines nog een tweede of derde leven bezorgt. Zowel delen van het magazine (of een selectie ervan) als het bijhouden van het magazine gebeurt in licht mindere mate.

Ook tussen sectoren zijn er opvallende verschillen. Zo zijn bladen van retailers bijvoorbeeld beter in het activeren van lezers: lezers spenderen meer tijd aan het doorbladeren ervan, meer lezers bekijken het hele magazine, ze houden het magazine (of specifieke bladzijden) vaker bij en ze kijken meer uit naar de volgende editie.

Op deze verschillen gaan we dieper in in een volgend artikel. 

Meer info over de Customer of zelf een Custometer bestellen?

 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.