Dossier auteursrechten: content embedden op jouw website

22 april 2016

Je hoeft niet alle content zelf te creëren. Je kunt je online bedrijfscommunicatie ook verrijken met filmpjes, artikels en infographics van anderen. Deze content kan je embedden. Al mag niet alles! Hoe kan je content van anderen embedden op je bedrijfssite?

Linken plaatsen naar interne en externe websites. Dat ken je ongetwijfeld. Maar wat is content embedden? Advocate en experte intellectuele eigendom Moana Colaneri, partner bij advocatenkantoor Beyond, licht toe.

Het verschil tussen embedden en linken?

Linken is een aanklikbaar woord of afbeelding maken in je tekst. Zo leid je de lezer naar een andere tekst, andere content verwant aan wat hij of zij nu leest en bekijkt.

Embedden en framen is meer dan een hyperlink plaatsen. Embedden wil zeggen dat je content die op een andere plaats staat, op je eigen site overneemt. Zo lijkt het bijna alsof het jouw content is. Een heel duidelijk voorbeeld zijn YouTube-filmpjes. Ze staan op de servers van YouTube, maar je kunt ze perfect op jou site plaatsen.

“In haar recente rechtspraak past het Europees Hof van Justitie steeds dezelfde redenering toe ongeacht de techniek die gebruikt wordt:  embedden, framen of linken”, zegt advocate Moana Colaneri.

Mogen we content van anderen embedden?

Mag je content van anderen op je site embedden? “Omdat het technisch kan, zijn gebruikers geneigd om te denken dat het ook mag”, zegt advocate Moana Colaneri. “Niets is minder waar. In een online omgeving blijven de klassieke rechtsregels gelden, al is het natuurlijk niet mogelijk om alle risico’s uit te sluiten. Zo kan, volgens het auteursrecht, enkel de auteur beslissen wat er met zijn of haar content gebeurt, waaronder de mededeling ervan aan het publiek.”

De vraag die lange tijd aan de orde was in een online omgeving was of het plaatsen van hyperlinks of het gebruik van gelijkaardige technieken een ‘mededeling uitmaakt aan het publiek’ waarvoor dus toestemming moet worden gevraagd aan de auteur. Het Hof van Justitie heeft in haar uitspraak van 13 februari 2014 het volgende geoordeeld:

Wanneer content al vrij beschikbaar is op internet, mag iedereen er in principe naar linken zonder hiervoor toestemming te vragen.

Conclusie: Op het eerste zicht lijkt het alsof je alle content mag embedden, framen en links plaatsen naar content die niet de jouwe is. Toch is enige voorzichtigheid geboden.

Cruciale passage in de rechtspraak:

In de uitspraak van het Hof zegt deze cruciale passage duidelijk waarop het staat.

De eigenaar van een website kan, zonder toestemming van de houders van het auteursrecht, via hyperlinks doorverwijzen naar beschermde werken die op een andere website vrij beschikbaar zijn.

4 regels bij het embedden van content

Deze passage wijst op 4 regels:

  1. Eigenaar van een website: deze rechtspraak handelt over online content. Er wordt hier enkel gezegd wat eigenaars van een site kunnen doen. Voor geprinte bedrijfsmagazines, kranten en andere publicaties gelden de klassieke regels van het auteursrecht.
  2. Zonder toestemming: de meeste websites zullen geen probleem hebben wanneer hun content wordt overgenomen. De meeste bedrijven stimuleren net het sharen en linken via sociale media. Toch zijn er ook bedrijven die in hun Algemene voorwaarden verbieden dat hun content wordt overgenomen .
  3. Via hyperlinks: het is belangrijk dat de content bij de oorspronkelijke bron blijft. Kopiëren met en zonder bronvermelding mag niet. Iets downloaden en vervolgens bij jou weer uploaden (wat vaak met infographics en afbeeldingen wordt gedaan), is niet toegestaan. Zo kan ook de surfer gemakkelijk de originele bron terugvinden.
  4. Vrij beschikbaar: de content moet voor een ruim publiek al te lezen en te bekijken zijn. Zo is heel wat content uitgesloten: content die achter een paywall zit, content die enkel via een abonnement gelezen kan worden, content die is afgeschermd van een ruimere groep zoals die van een afgesloten Twitter- en Facebook-account, …

“Of alles wat online vrij toegankelijk is door een ander gedeeld mag worden, kan helaas niet kortweg met een ja worden beantwoord”, concludeert Colaneri. “Men zal rekening moeten houden met alle omstandigheden van de zaak, met name:

  • Welke partijen zijn betrokken (bv. concurrenten)?
  • Gaat het om legale of illegale content?
  • Verbiedt de auteur een verwijzing naar zijn content?

Want zelfs indien er verwezen wordt naar content die vrij beschikbaar is op het internet – en hiervoor dus in principe geen toestemming zou moeten worden gevraagd voor het delen ervan – dan nog zou de auteur als eigenaar van de content andere rechtsgronden kunnen laten gelden.”

De advocate raadt dan ook aan om de bron te controleren, de algemene voorwaarden te lezen van het platform waarop de originele content zich bevindt en eventueel contact op te nemen met de eigenaar van de content.

2 tools om content te embedden

Omdat copy-past ook online verboden is. Een korte handleiding over hoe je content kunt embedden.

Deze 2 tools helpen je hierbij:

  • via oEmbed. Op heel wat websites kan je met één klik de url verkrijgen waarmee je de content op je eigen site kunt delen. oEmbed zorgt voor de technologie hierachter.
  • Embedly is een platform waarmee je een url kan omzetten in embeddable content. Embedly wordt vandaag gebruikt door onder meer Storify, Kickstarter, bitly en TweetDeck.

 

2 gevaren van content embedden

Content embedden heeft niet enkel het voordeel dat je snel en gemakkelijk nieuwe content naar je publiek kunt verdelen. Ken je deze 2 nadelen?

Oorspronkelijke content wordt verplaatst

De content waar je naar verwijst, kan ook plots achter een paywall worden geplaatst”, waarschuwt Colaneri. “Het resultaat? Aan de voorwaarde van het Hof is niet meer voldaan. Content moet namelijk vrij beschikbaar blijven!

Hackers dringen je site binnen

Omdat je anderen laat bepalen welke content op je site komt, zet je de poort open voor hackers. “iFrames zijn veelgebruikte aanvalskanalen om websites aan te passen en mensen iets te laten doen wat ze anders niet zouden doen”, staat op de Mozilla-pagina voor ontwikkelaars te lezen. Hun regel voor een optimale web-veiligheid: “Je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn. Als je zelf content creëert, dubbelcheck het. Als iemand anders het maakte, is het gevaarlijk.”

Een gewaarschuwde communicator…

2 arresten over embedden van content

Twee cases tonen aan hoe de recente rechtspraak tot de conclusies uit dit artikel is gekomen.

  1. Het arrest Svennson (H.v.J., 13.02.2014, Nils Svensson, Sten Sjögren, Madelaine Sahlman en Piia Gadd t. Retriever Sverige AB, C-466/12)
  2. Het arrest BestWater (H.v.J. 21 oktober 2014, BestWater International GmbHt. Michael Mebes en Stefan Potsch), C-348/13)

Iets om naar uit te kijken: De uitspraak van het Hof van Justitie in de zaak GeenStijl.nl tegen Playboy. Lees er in de blog Hyperlinks naar illegale content meer over.

Waarom je content niet zomaar mag hergebruiken

Waarom je visuals van het internet niet zomaar mag hergebruiken

Wie is Moana Colaneri?

Moana is partner bij het advocatenkantoor Beyond. Ze is gespecialiseerd in IP, ICT, reclame – en mediarecht.

Haar ruime praktijkervaring dekt het volledige spectrum van IP-diensten: ontwikkeling, nazicht en implementatie van IP strategieën, clearing van rechten, merkenbescherming, exploitatie van beschermde werken en licenties, IP geschillen, …

Bovendien dekt haar expertise de productie en distributie van media content en software alsook online activiteiten zoals verkoop op afstand en digitale media, met inbegrip van digitale marketing.

Gelet op haar ervaringen als in-house legal counsel, is Moana zich volledig bewust van de dagelijkse uitdagingen en de behoeften van een bedrijf, hetgeen tot uiting komt in haar proactieve en oplossingsgerichte aanpak. Haar cliënten zijn afkomstig uit tal van sectoren, waaronder: reclame, media en entertainment, mode en luxe, uitgeverij, recreatie en retail.