Guidelines voor native advertising

Wednesday, December 19, 2018

De verschillende actoren in het marketingecosysteem hebben binnen de Raad voor de Reclame guidelines opgelijst waaraan native advertising zich moet houden. Het doel? De herkenbaarheid ervan verhogen.

 

Native advertising of het brengen van merkinhoud die zowel inhoudelijk als vormelijk past in de context waarin hij verschijnt is aan een duidelijke opmars bezig. Veel regelgeving bestond er niet rond. Hoog tijd, vond de Raad voor de Reclame (die alle actoren in de marketingketen bundelt) om daar verandering in te brengen.

Zowel voor offline als online publicaties gelden de regels, al voegt de Raad voor de Reclame er meteen aan toe dat voor online bepaalde principes extra verduidelijkt dienden te worden. In beide gevallen moet het commerciële karakter onmiddellijk herkenbaar zijn. Dat kan door het gebruik van (audio)visuele of inhoudelijke elementen zoals een aparte lay-out of een call-to-action. Wanneer het commerciële karakter niet onmiddellijk duidelijk is, moet de adverteerder een label gebruiken. Dit zijn vermeldingen als ‘advertentie’, ‘reclame’, ‘publireportage’, ‘advertorial’, ‘powered by’… Die kan eventueel vergezeld worden van een begeleidende tekst die verduidelijking geeft.

De guidelines gelden trouwens ook voor affiliate marketing (websites waarbij commerciële partners content plaatsen die doorlinkt naar hun site). Ook in dit geval moet het voor de lezer duidelijk zijn dat het om commerciële communicatie gaat. 

Download de guidelines hier.

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.