It’s the relevance, stupid!

Wednesday, January 29, 2020

Als Custo-voorzitter is Pieter Vereertbrugghen (Cypres) voor velen een klankbord over content marketing. In deze column heeft hij het over de vraag die hem het meest gesteld wordt.

Hoe kan ik resultaten boeken met mijn contentmarketingaanpak? Hoe ben ik succesvol? De vraag wordt me geregeld gesteld. Het antwoord is geen rocket science: relevante content maken die bijdraagt tot het behalen van de vooropgestelde doelstellingen.

De volgende vraag is vaak: wat is dan relevante content? Ook hierop is het antwoord niet echt voor interpretatie vatbaar: informatie die jouw publiek nuttig, nodig en gewenst acht. Als je dergelijke informatie ter beschikking stelt van jouw publiek bouw je een relatie op. En als je daarmee je doelstellingen haalt, ben je succesvol. Zo eenvoudig is het. Of toch niet?

Customer journey

Twee zaken spelen hierbij een cruciale rol. Ten eerste moet je inzicht krijgen in welke informatie het best aansluit bij de verschillende momenten van jouw publiek cruciaal. Wat zoekt hij? Waar zoekt hij? Wanneer zoekt hij? Je moet dus een duidelijk zicht hebben op de customer journey van je publiek.

Ten tweede, daarop aansluitend: zorg ervoor dat je voor elke fase van de customer journey kan nagaan of je contentpieces succesvol zijn. Dit betekent voor elk contentpiece een bepaalde KPI vooropzetten en deze KPI’s uitzetten in de flow van de customer journey van je publiek. Wat wil je dat je publiek hier doet? Vervolgens moet je nauwkeurig het succes meten.

Succes is dan niet het aantal likes of shares dat de content haalt. Succes is het behalen van de doelstellingen die op voorhand in een contentstrategie werden bepaald.

Data worden dus steeds belangrijker. Opgelet: ik heb het niet over het verzamelen van zoveel mogelijk data, wel over een correcte analyse van de juiste data. Op basis hiervan kan je immers een contentplan uittekenen of aanpassen.

Doordachte strategie nodig

Zo eenvoudig is het dus allemaal niet. Succesvolle content marketing behaal je niet met enkel straffe creatie of de juiste distributie. Je hebt nood aan iemand die met een gerichte oplossing op de proppen komt op het vlak van de creatie en uitvoering van een contentstrategie. Die moet uitgetekend worden, gemeten worden en eventueel, op basis van analyse van de data, bijgestuurd worden. En je moet een contentstrategie uitwerken die op twee snelheden kan werken: de lange termijn voor het opbouwen van free audience, en de korte termijn, met een meer campagne-achtige aanpak, voor de promotie van je content.

Vermeld ik er nog even bij dat de Custo-leden hiervoor uitstekend geschikt zijn? Of is dit ondertussen duidelijk?...

Neem een kijkje bij de Custo-leden

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.