Magazines: Revival zonder ooit weggeweest te zijn?

Tuesday, October 9, 2018

Trust is anno 2018 essentieel wanneer adverteerders hun media uitkiezen. Het zorgt ervoor dat magazines opnieuw ‘talk of the town’ zijn. Het beste bewijs: na Uber en Airbnb komt nu ook Facebook met een eigen magazine…

Digitale goeroe’s hebben print magazines al duizendeneen keer doodverklaard, maar tot dusver zonder al te veel succes. Meer zelfs, de berichten over de effectiviteit ervan blijven maar komen, of het nu gaat om publieksbladen of om magazines die adverteerders zelf uitbrengen.

Zo blijkt uit een recente studie van Ofcom <link naar https://www.ofcom.org.uk/research-and-data/multi-sector-research/cmr/cmr-2018/report> dat magazines het hoogste vertrouwen genieten als nieuwsbron. 80% van de respondenten vertrouwt ze, meer dan bv. televisie en heel wat meer dan sociale media, die onderaan de ladder bengelen.

In tijden van fake news en ad fraud is vertrouwen allicht een van die elementen die de komende jaren alleen maar aan belang zullen toenemen. Opvallend toch dat de vaste waarden dan opnieuw hun opwachting maken…

Misschien wordt het beste bewijs van de effectiviteit van magazines wel geleverd door de digitale merken zelf. Na onder andere Uber (met Momentum) en Airbnb (Airbnbmag) heeft nu zelfs Facebook een print magazine gelanceerd. Het benoemt Grow zelf als ‘een thought leadership platform dat het licht werpt op mensen, bedrijven en trends die de strijd aangaan met de status quo’. Het gaat hier dus inderdaad om een blad voor de professionals die met Facebook contacten hebben, niet om een voor de gebruikers.

Andere troeven als het uitstralen van een imago van kwaliteit en luxe zijn ondertussen genoegzaam bekend. Ze vormen samen met bovenstaande elementen de ideale cocktail voor twijfelende adverteerders. Het heeft er alle schijn van dat print aan een revival begint, zonder dat het ooit is weggeweest…

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.