Native advertising positioneert ENGIE als energie-expert

Sunday, January 20, 2019

Tv-sponsoring als startpunt van een multichannel native advertising-aanpak. Dat bezorgde ENGIE in december een Gold op de Native Advertising Awards in Berlijn. Ontdek het verhaal van ‘Ons eerste huis’.

 

De uitdaging
ENGIE zet steeds meer in op producten en diensten die families helpen om van hun huis een comfortabele en energie-efficiënte plek te maken. Zo wil ENGIE zijn rol als leider in de energietransitie in België waar maken. Thema’s als isolatie, verwarming en zonnepanelen komen dan om de hoek piepen. Maar het nieuwe aanbod moet natuurlijk ook bekend worden bij het grote publiek…

De oplossing
In plaats van te zeggen wat het doet besloot ENGIE te tonen wat het doet. Dat gebeurde via een actieve sponsoring van het tv-programma Ons Eerste Huis, dat in 2016 en 2017 twee seizoenen liep. In het programma verbouwen drie koppels hun huis met de hulp van de ouders.

Een van de experts die in het programma langskwamen was Paul De Vylder, energie-expert van de adverteerder. In aflevering 2 werd bijvoorbeeld een spel gespeeld, waarbij de deelnemers zo snel mogelijk een elektrisch circuit moesten installeren. De winnaar kreeg zonnepanelen op het dak. Hiervoor zorgde Paul, die ook daarna nog even langsging om de winnaars te tonen hoe ze hun eigen energieproductie konden monitoren met boxx, de slimme thermostaat van ENGIE.

De adverteerder stopte echter niet bij de sponsoring van het tv-programma. Het maakte van Paul een bekende expert en deelde zijn kennis in native artikels in De Standaard Magazine en Het Nieuwsblad Magazine en online. Daarnaast startte het een webreeks (‘59 seconden met Paul’) op YouTube over energieconsumptie en kwam hij ook aan bod in de blog ‘Sweet and Smart Home’ van het merk. Daar vind je tips om je huis energie-efficiënt te maken.

Tot slot maakte ook social deel uit van de mix waardoor de tv-sponsoring leidde tot een duidelijke multichannel aanpak.


Het resultaat
De tweede reeks van het programma was goed voor gemiddeld 415.000 kijkers per aflevering, een marktaandeel van 21,4% op de VVA’s 18-54 en een bereik van in totaal 3,6 miljoen unieke kijkers. Dankzij de native inspanningen vermeldde 26% van de kijkers ENGIE spontaan als sponsor (meer dan dubbel zoveel als bij een ander programma).

De online artikels werden gemiddeld 2,54 minuten gelezen, met een record van meer dan 5 minuten voor een stuk over zonnepanelen. De video’s werden ook in pre-roll op YouTube getoond en hadden daar een gemiddelde CVR (completed view rate) van 37%. Bij de posts op social valt dan weer een post net voor de finale op, die meer dan 96.000 keer werd bekeken en goed was voor 1000 interacties.

Al deze resultaten samen leidden tot een verhoging van meer dan 20% van de positieve merkperceptie. En tot een Gold op de Native Advertising Awards in 2018…

 

Meer weten over native advertising? Er bestaat een gids met alle spelers in het native advertising landschap. Bekijk de gids 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.