Wie slim is focust op interne communicatie

Wednesday, June 10, 2020

Content marketing was de afgelopen tijd belangrijk om de relatie met de verschillende stakeholders te onderhouden. Dat blijft zo, maar een doelgroep steekt er bovenuit: je medewerkers. Goede interne communicatie wordt meer dan ooit cruciaal, weet Custo-voorzitter Pieter Vereertbrugghen (Cypres).

De coronacrisis woedt nog volop, al is er naar het schijnt licht aan het einde van de tunnel. Laat ons hopen. Voor communicatie-experts, zoals de CUSTO-leden, zijn dit boeiende tijden. Hoe ga je om met een dergelijke plotse crisis? En hoe ga je om met de situatie die volgt?

Wat dat laatste betreft, vormt de band onder collega’s voor bedrijven, maar ook voor content marketeers, een specifieke uitdaging. En daarbij vormt niet zozeer de 1,5 meter-regel een uitdaging, maar wel thuiswerk.

Dat zal een blijver zijn en heeft tot gevolg dat de informele momenten erbij in schieten. Samen kletsen of bijpraten – al of niet over werkgerelateerde zaken - bij de koffie of tijdens de lunch. De managers die al wandelend doorheen het kantoor of het bedrijf collega’s zien en spontaan een praatje beginnen. De regelmatige meetings met alle medewerkers over het reilen en zeilen van het bedrijf.

Dit stelt dat de vele bedrijven die thuiswerken nog niet klaar zijn voor een grote uitdaging. Er is de nood aan een strategie en plan voor interne communicatie die rekening houden met het steeds groter wordende peloton van thuiswerkers. En dan heb ik het niet over communicatie tijdens de crisis. Wel over een aanpak op lange termijn. Met één doel voor ogen: het bijeenhouden van de medewerkers. In één schip: het bedrijf. We hoeven niet allemaal dezelfde richting uit te kijken, maar we moeten wel op hetzelfde schip – het bedrijf – zitten en weten waarom.

Dat is al niet eenvoudig wanneer iedereen komt werken in het bedrijfsgebouw, maar bij samenwerken-op-afstand vormt het nog een grotere uitdaging. De strategie moet dan ook nadrukkelijk rekening houden met de mix van interne en thuiswerkende medewerkers. Content is, ook bij interne communicatie, een van je belangrijkste assets om een langetermijnrelatie uit te bouwen. Het is dus belangrijk om daar alle aandacht aan te schenken voor de postcorona tijden.

Bedrijven die via een goed geplande interne communicatie de relaties medewerker-medewerker en medewerker-bedrijf onderhouden, zullen hier snel de vruchten van plukken. Of beter gezegd: zullen niet snel hun beste talenten kwijt zijn. De war for talent is immers verre van gedaan, ook niet wanneer er enkele tienduizenden werklozen bijkomen. Wie nu zorg draagt voor z’n mensen, ziet dat later dubbel en dik terugbetaald.

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.