Van 5 naar 17 medewerkers in twee jaar tijd en van 0 naar 50% omzet voor content marketing in een dik jaar… Het gaat snel voor het bureau uit het Antwerpse Groen Kwartier. Maak kennis met MMBSY.
Een gloednieuw Custo-lid, en eigenlijk best wel een recente speler in de contentmarketingwereld… MMBSY ontstond in 2018 door de overname van PR-bureau Media Mania door Duval Union, Myra Nurski en Mie Van der Auwera. “Ik wilde als ondernemer mijn verhaal schrijven”, vertelt die laatste. “Dat was onmogelijk zonder content te betrekken.” Geen toeval, Van der Auwera heeft er twintig jaar bij Sanoma opzitten, onder andere als hoofdredactrice van Flair en Libelle.
Na de naamsverandering (en verhuis) werden de contentmarketingactiviteiten begin 2019 opgestart. Uiteraard gebeurde dat in eerste instantie door de bestaande PR-klanten (waaronder heel wat lifestyle- en kledingmerken) ook deze extra diensten aan te reiken, maar ook nieuwe klanten werden aangetrokken.
“En met succes”, klinkt het bij Mie Van der Auwera. “Vorig jaar was content marketing al goed voor de helft van onze activiteiten, in 2021 zal het qua omzet waarschijnlijk de grootste pijler worden.”
Waarde creëren
MMBSY streeft naar een geïntegreerde aanpak. Enerzijds ontwikkelen de medewerkers contentplannen voor de PR-klanten, of verrijken ze contentplannen met PR-activaties. Anderzijds werken ze ook in de PR-plannen met de hygiene-hub-hero structuur en best practices worden over de verschillende services uitgewisseld.
“Eigenlijk draait het steeds om hetzelfde”, zegt Van der Auwera. “Door middel van echt goede en performante content ga je waarde creëren. Waarde voor de doelgroep en dus ook voor onze klanten. Dat kan via je eigen kanalen, of via de kanalen van journalisten of influencers.”
Trusted sources
Ook door de link met PR zijn influencers voor MMBSY geen onbekenden. “Wij willen onze boodschap versterken via ‘trusted sources’”, aldus de managing director. “Dat kunnen journalisten zijn, maar ook influencers, die bij hun doelgroep veel geloofwaardigheid genieten én vaak doelgroepen bereiken die je via andere media niet of moeilijk bereikt.”
Zo werkte MMBSY onder andere het contentmarketingluik van de ‘sharenting’-campagne van Telenet uit, met de juiste inzet van influencers. Naast blogposts, infographics, animated video, … gebruikte MMBSY de testimonials van mom influencers immers om het thema breed bespreekbaar te maken.
Over een kickstart gesproken dus. MMBSY – wat staat voor het ambassadeurschap voor merken dat het bureau wil verwezenlijken – had twee jaar geleden 5 medewerkers, nu zijn er dat 17.
Die snelle groei heeft voor een deel ook te maken met het netwerk waarvan het deel uitmaakt. MMBSY is immers lid van Duval Union, het ecosysteem dat wordt geleid door Klaus Lommatzsch en Marc Bresseel. Mie Van der Auwera legt uit: “Duval Union wordt gevormd door ondernemers, met elk hun eigenheid, hun eigen expertise. Dat biedt complementariteit en de mogelijkheid om op klanten samen te werken, al is dat geen must. Twee voordelen springen er voor mij uit: je leert van de andere ondernemers en hun ondernemersverhaal, en je hebt met Klaus en Marc twee ervaren gesprekspartners waarmee je kan sparren.”
Het brengt ons tot de slotvraag. Hoe kijkt een (ex-)journaliste naar het vak content marketing? “Ik zie heel wat kennis en passie in de markt”, zegt Mie Van der Auwera. “De uitdaging is om content voor marketing te zetten. Eerst heb je straffe content nodig en daarvoor is vakmanschap heel belangrijk. Die content houdt rekening met de marketingdoelstellingen maar is zoveel meer dan dat. Straffe content lost een probleem op, vult een leegte in. Ik noem ons dan ook wel eens de maatschappelijk werkers van de marketing. Consumenten helpen moet voorop staan.”