Cleveland ligt achter ons. Een van de belangrijkste lessen was dat heel wat marketeers het een toch behoorlijk moeilijk vak vinden. Enigszins geruststellend als je je net die bedenking maakte… Custo-voorzitter Pieter Vereertbruggen heeft 3 regels om het overzicht te behouden.
Hoe start je met content marketing? En hoe hou je het vol? Dat zijn twee vragen die ons dikwijls worden gesteld. En terecht, content marketing brengt immers een totaal nieuwe kijk op marketing. De aanpak is zo anders dan marketeers uit de vorige eeuw gewoon zijn.
2 strategische zaken
Er zijn twee strategische zaken die volgens mij echt in orde moeten zijn alvorens te starten:
-
Wat wil je bereiken met je (content)marketingactiviteiten?
Bijvoorbeeld:
-
We willen de brand awareness verhogen.
-
We willen nieuwe prospecten aantrekken
-
We willen medewerkers omturnen tot ambassadeurs
-
We willen de upsell verhogen
-
Schrijf op wat je gaat doen
-
Voor wie? Voor welke mensen ga je content maken om je doel te bereiken.
-
Welk soort content? Met welke content zal je jouw doelgroep een dienst bewijzen.
-
Wat wil je bereiken? Wat wil je dat jouw doelgroep doet op basis van jouw content?
3 startposities
Eens je deze punten hebt uitgezet, kan je beginnen. Ervaring leert dat volgende drie punten je snel verder helpen:
-
Wat doet je concurrentie? Onderzoek eens wat jouw concurrenten doen. Met drukwerk, via digitale kanalen, met events ,… Niet om na te bootsen maar om inspiratie op te doen.
-
Wie in jouw bedrijf maakt nu al content? Breng in kaart wie nu al content produceert binnen uw bedrijf. Zie dat zo ruim mogelijk. Probeer te achterhalen voor wie ze dat maken, met welke doeleinden, met welke resultaten, … Je kan veel van de al gemaakte inhoud inschakelen in jouw plan en je zal de mensen die nu al content maken later ook kunnen inschakelen of helpen. Ik had het er eerder al over.
-
Bepaal welk agentschap je zal helpen. Een agentschap biedt het voordeel van de expertise en de afstandsblik. Je kan een agentschap enkel vragen voor het strategische luik maar ook voor de uitvoering. Dat hangt ervan af of je een tijdelijke of langdurige ondersteuning nastreeft. Uiteraard zijn de Custo-leden de ideale partner voor jouw content marketing. Onze leden zijn immers zonder uitzondering experts in het inzetten van content die helpt om de activiteiten van hun klanten te ontwikkelen. Een Custo-agentschap vragen om je te helpen geeft je onmiddellijk voorsprong.
1 basisinstelling
Voor goede content marketing is één basishouding essentieel: experimenteer voortdurend. Het testen en optimaliseren van jouw contentplan en jouw content is een essentieel onderdeel voor jouw marketingstrategie. Verzamel data en analyseer de resultaten.
Door voortdurend te experimenteren kan je ervoor zorgen dat jouw content maximaal presteert en dat de ervaring voor jouw gebruiker optimaal verbetert. Er zijn voldoende data voorhanden die je hierbij vooruit helpen.
Een tip: hou een spreadsheet bij met resultaten van je experimenten. Deze gegevens zijn goud waard.