Na 7 jaar komt er een einde aan het voorzitterschap van Pieter Vereertbrugghen (Cypres). We stellen hem 2 vragen over een periode waarin content marketing definitief zijn plek heeft verworven in de communicatieaanpak van merken.
Als je terugblikt, wat geeft je voldoening?
Bij aanvang hadden we ons voorgenomen om de leden van CUSTO op de kaart te zetten als bureaus die content als hun kernopdracht hebben. Het eerste wat we gedaan hebben is ons onder de ‘beschutting’ van de ACC geplaatst. Johan Vandepoel en zijn team zijn onvermoeibaar in het tot stand brengen van al onze ideeën. Vergeet niet dat we bij mijn aantreden nog onderdeel van The Ppress waren. We horen thuis in de ACC: wij zijn bureaus die content inschakelen om de bedrijfsdoelstellingen van onze klanten waar te maken, net zoals andere communicatiebureaus dat vanuit hun discipline doen.
Samen met de ACC hebben we de website van CUSTO vernieuwd, een newsletter op poten gezet, de jaarlijkse Best Of Content Awards uitgereikt, congressen georganiseerd, met Artesis Plantijn Hogeschool het postgraduaat Content Marketing mee op poten gezet, … Te veel om op te sommen. Dit is een eerste element waarover ik zeer tevreden ben.
Het meest opgetogen ben ik over het feit dat de UBA ons de kans heeft gegeven om samen met hen de UBA Expertise Community Content Marketing en de UBA Online Master Class Content Marketing uit te bouwen. Voor mij is dat een erkenning van het feit dat onze leden inderdaad worden gezien als experten in het inschakelen van content voor marketingdoeleinden.
Waar gaat content marketing naartoe?
Steeds meer bedrijven zien in dat content een strategische asset is in het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. En dan heb je specialisten nodig om je bij te staan. Content marketing is immers een immens complex gegeven met vier werkdomeinen: content, content strategie, content data en content governance.
Effectieve content maken is een vak apart. Alle CUSTO-leden zijn in staat om nuttige, engagerende content te maken. Dat hebben ze gemeenschappelijk. Wat content strategie betreft zien we verschillen: het ene bureau is meer gericht op kortetermijnacties met focus op content voor conversies en verkoop. Andere leden zijn vooral bezig met content voor langetermijnsrelaties; nog andere bureaus doen beiden.
Alle CUSTO- leden kunnen op basis van content data ook aantonen in welke mate de contentinitiatieven effectief zijn in het bereiken van uw publiek (slaat het aan?) en in het realiseren van de bedrijfsobjectieven (hebben we succes?). Als laatste, en jongste werkdomein, is er content governance: het uittekenen en invoeren van een content supply chain voor de klanten om op een efficiënte manier content in te schakelen. Niet alle CUSTO-leden maken daar al werk van.
Dat zijn voor mij de vier werkdomeinen. Het is aan elk CUSTO-lid om te bepalen of ze een full service contentmarketingbureau willen zijn dat de vier domeinen beheerst of niet.
Content maken en content strategie beheersen zijn mijns inziens de twee basisdisciplines die elk CUSTO-lid beheerst. CUSTO is dan ook niet voor niets het huis van de experten in content marketing, en ook in het ambacht van content.