BOCA: Hoe de juryvoorzitters deze editie evalueren

30 november 2022

De BOCA kennen twee jury’s. Zowel die van de Strategy & Distribution Awards als die van de Craftsmanship Awards zijn samengesteld uit adverteerders. Het voorzitterschap was voor het tweede jaar op rij in handen van twee Nederlanders: Jasper van Zandbeek (Zandbeek) en Bert van Loon (CMFF). We legden hen op de rooster.

Hoe blikken jullie terug op de jurering van de BOCA?

Jasper van Zandbeek: Het was een aangenaam juryberaad. Dat was voor een stuk te danken aan het feit dat we de basisdiscussie over ‘wat is content marketing?’ konden overslaan. De helft van de juryleden hadden immers al in de jury gezeten.

Daarnaast was er in de jury van de Strategy & Distribution Awards ook de live presentatie door de genomineerden. Daar waren een aantal cases heel erg bij gebaat.

Bert van Loon: Het was eens te meer een sterk juryteam. Het beste bewijs? Iedereen had dezelfde cases op de shortlist geplaatst.

Hoe is het met het vak gesteld als jullie de inzendingen bekijken?

Bert van Loon: Dit was een jaar met degelijk werk. Het is uitkijken naar wat ‘the next level’ zal zijn in creatie, in distributie, in partnerships. Meer lef kan hier zeker helpen. Content marketing moet zich meer durven meten met advertising. Aan de andere kant voel je wel een soort volwassenheid van het vak. Dat bleek ook al in de afgelopen jaren toen content marketing standhield in crisistijden.

Jasper van Zandbeek: Het palmares toont de degelijkheid van content marketing in België. Jullie hebben de formule van content marketing onder controle. De jury had wel het gevoel dat vaker het randje mocht worden opgezocht. Er was niet zoveel werk dat op het internationaal toneel zou meedraaien. België moet nog een stap zetten: jullie moeten het vak zo goed onder de knie krijgen dat jullie ermee kunnen spelen.

Waaraan kunnen de Belgen nog werken als het gaat om de BOCA?

Jasper van Zandbeek: Het blijft me opvallen dat heel vaak een casemovie ontbreekt. Zij die er wel een insturen, houden het vaak heel droog, terwijl zo’n casemovie de beste manier is om het geheugen van de juryleden op te frissen. Daarnaast voel ik ook aan dat de bekendheid van de BOCA nog kan toenemen zodat alle straffe cases uit België ingestuurd worden.

Bert van Loon: Bij de Craftsmanship Awards kijken we naar wat er is gemaakt. Maar het zou fijn zijn om nog meer inzichten te krijgen in wat er gebeurde vóór de creatie, net als meer info over de resultaten.

Wie waren de winnaars?

Het recept om een BOCA te winnen

Mis niets over BOCA

Schrijf je in op onze nieuwsbrief