Tournée Locale: Carrefour neemt klanten mee langs zijn lokale producenten

26 mei 2021

Lokale producten zijn voor supermarkten een onderscheidend element. Bij Carrefour maken ze al sinds 2018 deel uit van het programma Act For Food. Alleen… hoe maak je dit duidelijk voor consumenten? Propaganda kwam met Tournée Locale, een wandelgids langs mooie plekjes in België én lokale producenten van Carrefour.

Doelstellingen

Met het programma Act For Food gaf Carrefour in 2018 het startsein voor een onophoudend streven naar beter eten voor iedereen en het in de praktijk brengen van de engagementen. Beter eten, dat is goede, gezonde, duurzame en kwaliteitsvolle voeding voor iedereen en dit tegen een juiste prijs.

Met niet minder dan 20 concrete acties wil Carrefour eenieder inspireren om ook zelf aan de slag te gaan en mee te kiezen voor gezonde, lekkere en verantwoorde voeding. Een van deze acties, “Steun voor kleine, lokale producenten” is een van de belangrijkste pijlers waarmee Carrefour het verschil wil maken.

Deze steun aan meer dan 700 lokale producenten wilde Carrefour tastbaar te maken. Zo positioneert het zich als een belangrijke speler in de voedseltransitie in België en zet het de belofte om in daden.

Aanpak

De zomer van 2020 was voor Carrefour het uitgelezen moment om de consument op een aangename manier te laten kennismaken met een streek, maar nog meer met de streekproducten en hun producenten. De gids “Tournée Locale” was geboren: 15 routes in de gids (en 3 online) brengen je met de fiets of te voet langs de vele mooie plekjes in België en doen je halthouden bij een paar van de vele lokale producenten waar Carrefour mee samenwerkt. Het was dus echt “walk (of bike) your talk”.

Deze campagne bestond naast de gids, die bij Carrefour werd verkocht, uit het nodige promotiemateriaal. Meest opvallende element in deze mix was de mailing aan Carrefour-klanten met daarin een folder over de gids, met een coupon voor een gratis exemplaar.

Een campagne op social media en een media kit voor alle producten uit de Gids om hen toe te laten de actie in de kijker te zetten op hun social media, website, … maakten de cirkel rond.

Resultaten

De lokale producenten zijn de helden in dit verhaal. Dit initiatief bezorgde hen heel wat visibiliteit én weerspiegelde zich in een mooie stijging in de verkoopcijfers van de lokale producten bij Carrefour. In 2021 liggen die immers 32% hoger dan in 2020.

Van de gids zelf werd bijna 49.000 exemplaren verkocht.

De social media campagne, met focus op de lanceringsperiode (begin juli 2020), haalde alle objectieven qua awareness en VTR, en slaagde er ook in een excellente traffic te genereren.

Mis geen enkele case van onze leden

Schrijf je in op onze nieuwsbrief