Case: Liantis optimaliseert het proces van wettelijke teksten met AI

3 april 2023

AI kan in theorie heel veel, maar wat met de praktijk? We zochten – en vonden – een bedrijf dat voor content optimalisatie al een eerste stap richting AI zet. Liantis licht een tipje van de sluier.

Het was niet evident om een bedrijf te vinden dat AI op dit moment al inzet in content marketing

Uitzondering op die regel is HR-dienstenbedrijf Liantis. “Tot voor kort hadden we een lijvig proces met veel communicatie vanaf de wettekst tot de uiteindelijke eindvorm voor de klant zoals een nieuwsbericht op onze website”, legt Martijn Vanhinsberg uit. Hij is woordvoerder en teamlead content bij Liantis. “Het was vooral heel tijdrovend. De tijd die de copywriters hier bijvoorbeeld in investeerden, ging niet naar andere, strategische en creatieve marketingopdrachten. Met AI proberen we dat proces nu zowel voor ons kenniscentrum – dat de actualiteit binnen HR op onder andere legal vlak opvolgt – als voor marketing makkelijker te maken.” Concreet loopt het project als volgt: met een aangekochte tool die werkt met generatieve AI kunnen de juristen hun teksten meteen zelf beter maken op vlak van structuur, spelling, grammatica, … De tool doet zelf suggesties. Daarna gaat de tekst enkel nog naar het marketingteam voor een korte check.

Tijd vrijmaken met AI

Na enkele maanden omschrijft Martijn Vanhinsberg deze evolutie als een win-win. “Dit nieuwe systeem heeft voordelen voor iedereen”, zegt hij. “Ons kenniscentrum blijft meer betrokken van begin tot einde en moet zelf ook minder controleren. De marketingcollega’s krijgen dan weer meer tijd om te investeren in content marketing. Onze doelstelling met dit AI-project is dus op zich simpel: we willen meer tijd vrijmaken voor andere taken waarmee iedereen in zijn rol écht meerwaarde kan betekenen.”

Voor concrete resultaten is het project nog te pril, “maar wat we nu wel al merken is dat heel wat collega’s staan te popelen om hier verder mee aan de slag te gaan”, aldus Inge Logghe, marketing manager bij Liantis. “En dat is tof om te zien. Natuurlijk is werken met AI een veranderingsproces waar we mensen niet willen pushen. We willen hen wél stelselmatig de voordelen van generatieve AI aantonen. Want een goeie mindset zal uiteindelijk voor de beste resultaten zorgen.”

Staat menselijke touch niet in de weg

Het geeft meteen ook aan dat Liantis het hierbij niet zal laten. Inge Logghe: “We bekijken hoe we AI nog verder in onze organisatie kunnen inzetten. Zo verzamelden we al tal van usercases die in verschillende fases van ontwikkeling zitten. Soms kijken mensen daar nog wat argwanend naar. Want wat als die computers onze jobs zullen overnemen? Maar daar geloof ik zeker niet in. Wat deze tools wél doen, is ervoor zorgen dat we onze focus kunnen verleggen. Door bepaalde taken te automatiseren, kunnen we net nog meer meerwaarde creëren voor onze klanten.”

An sich is het inderdaad wat vreemd: een HR-dienstenbedrijf dat als (een van de) eerste(n) op de AI-kar springt. “Die menselijke touch in onze dienstverlening zal nooit verdwijnen”, is Inge Logghe duidelijk. “Een menselijke aanpak zit in ons DNA, al vele tientallen jaren. Net dat onderscheidt ons in de markt. In userresearch en gesprekken met klanten horen we vaak: ‘ja dankzij onze klantenadviseur Lies, of dankzij mijn klantenadviseur Tom’. Ondernemers en werkgevers hechten er veel belang aan om ook eens iemand te kunnen spreken wanneer ze met iets zitten. Dus dat zullen robots en AI volgens ons niet kunnen vervangen. Maar tools zullen onze collega’s ondersteunen om bijvoorbeeld sneller informatie op te snorren of om bepaalde ingewikkelde juridische info snel om te zetten naar pasklaar advies. Vooral de repetitieve, administratieve taken willen we ‘uitbesteden’ aan technologie.”

Inge Logghe / Marketing Manager bij Liantis

Martijn Vanhinsberg / Woordvoerder/teamlead content bij Liantis

Over welke AI-tools beschikken content marketeers?

Wat met ethiek bij AI?

Mis niets over content marketing

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief