Een bureau kiezen om jouw contentmarketinginitiatieven mee te ondersteunen is geen evidentie. Hoe zie je door de bomen het bos nog? Wij boksten een checklist in elkaar om je de juiste keuze te laten maken. Een artikel met bewust meer vragen dan antwoorden...
Uiteraard is er geen ‘one size fits all’-oplossing in de zoektocht naar een geschikt contentmarketingbureau. Elke situatie is uniek en vergt andere aandachtspunten.
Toch krijg je door de juiste vragen te stellen al een heel duidelijk beeld van het type bureau dat je zoekt. Eventueel kun je dit vragenlijstje zelfs voorleggen in een gesprek met de kandidaat-bureaus.
Ons vragenlijstje om jouw zoektocht snel richting te geven:
Allrounder versus specialist
- Zoek je een bureau om je hele contentstrategie te bepalen of enkel een uitvoerder om je content te produceren? Dat vergt immers andere capaciteiten van het bureau. Zoek je een sparring partner, iemand die de dans leidt of net iemand die uitvoert wat je vraagt?
- Kan het bureau een contentplan opstellen en beheren? Hier start alles natuurlijk mee.
- Wat is hun ervaring met blogs, e-news, video, magazines en andere voor jouw merk relevante kanalen? Sommige bureaus zijn steengoed in bepaalde elementen, anderen proberen de hele scope te coveren. Zoek je een allrounder of net een specialist om bepaalde lacunes op te vangen?
Features
- In hoeverre is het bureau in staat om een langetermijncontentstrategie op te zetten, KPI’s te bepalen en die ook te meten? En hoe belangrijk is dat voor jou? Of volg je dergelijke zaken intern op?
- Kan het bureau persona’s maken en die ook toepassen? In hoeverre is dit belangrijk (misschien liggen ze wel in je lade)?
- Hoe goed kennen ze de voor jouw merk relevante distributiekanalen (Facebook, Instagram, TikTok, …)?
- Hoe creatief is het bureau om content te maken die de middelmaat overstijgt?
- Hoe diep graaft het bureau om content te maken die de middelmaat overstijgt?
- Hoe groot is de kennis over SEO en inbound marketing?
- Wat is hun ervaring op het gebied van social media?
- In hoeverre kunnen ze je helpen met lay-out, vertalingen, …? Hoe sterk zijn ze überhaupt in de beide landstalen?
Fit
- Wat is hun ervaring in jouw sector? En wat is de fit met jouw merk of met jouw team?
- Slagen ze erin om zich snel de stijl van jouw merk en jullie merkvisie eigen te maken?
Finance
- Hoe ziet hun remuneratiemodel eruit? Werkt het bureau met een vaste fee of hanteren ze bedragen per blogpost, video, …?
- Wat voor soort samenwerking zoekt het bureau en wat voor soort samenwerking zoek je zelf? Wil je voor enkele jaren ‘safe’ zitten of vind je het belangrijker om snel te kunnen veranderen van bureau? Hou er dan wel rekening mee dat content marketing een marathon is. Je hebt dus vaak een bureau nodig dat jouw merk in de vingers heeft en op lange termijn op een consistente manier content kan opleveren.
Voor wie een contentmarketingbureau zoekt, heeft Custo via moederorganisatie ACC een pitchgids uitgewerkt. Vraag de gids aan