Midden oktober vond Content Marketing World plaats. Bert van Loon en AJ Huisman brachten het congres naar Europa en zorgden voor een ‘European Edition’. We vroegen hen naar de belangrijkste thema’s.
1. “Waarheid is de nieuwe authenticiteit”
AJ Huisman: “Content marketing moet evolueren van storytelling naar truthtelling. Dat zei Luvvie Ajayi Jones en werd door diverse andere sprekers bijgetreden. “Share your face”, klonk het bij Ann Handley, terwijl A. Lee Judge het benoemde als ‘Be content’. Content marketing is geen truukje of mag geen truukje zijn want dan is het enkel een oppervlakkig laagje en daarmee boek je geen resultaat.”
2. Creativiteit boven
Bert van Loon: “Het is natuurlijk een dooddoener van gewelste om te zeggen dat creativiteit belangrijk is in ons vak, maar doorheen de sessies werd duidelijk dat het belang nog steeds toeneemt. Creativiteit gaat trouwens verder dan de pure creatie, het gaat ook om ‘creatief engineeren’. Ik denk bijvoorbeeld aan de Nederlandse case van Sanguin (ons Rode Kruis, nvdr.). De organisatie schakelde het spel League of Legends in om jongeren aan te moedigen bloed te doneren. Maar de spelproducent zelf zag het ook als een mooi onderdeel van zijn CSR-programma.”
3. Inclusive or not to be
AJ Huisman: “Met de opkomst van de Black Lives Matter-beweging is inclusiviteit in de VS een zeer belangrijk thema, maar ook voor Europeanen is het relevant. Hoe gaan we om met mensen met een migratieachtergrond, zelfs al zijn ze van de tweede of derde generatie? Wat met de migratiegolf van de laatste jaren? Ik vond vooral het begrip ‘unintensional bias’ zeer interessant. We zijn ons echt onvoldoende bewust van onze blinde vlekken. We denken dat we openstaan voor wie een andere huidskleur, een andere achtergrond of een handicap heeft, maar is dat wel zo?”
4. Covid-19
Bert van Loon: “We kunnen er niet rond: Covid-19 heeft de kijk op communicatie grondig veranderd. Marketeers moeten de lead nemen en ‘het licht’ tonen; nu zijn ze nog te ‘volgend’. Hierin heeft content marketing natuurlijk een belangrijke rol te spelen. Alles draait immers rond vertrouwen. Content marketing is echt, transparant en vertrekt van inzichten over de consument.”
5. Europa als inspiratiebron
Bert van Loon: “The European Edition telde een aantal debatten en daaruit bleek hoeveel we naar de VS kijken en hoe weinig we volgen wat er in Europa aan de hand is. Ten onrechte. We kunnen immers enorm veel van elkaar leren, net omdat we anders zijn, maar toch veel zaken gemeenschappelijk hebben. We zagen tijdens het congres heel wat cases uit Italië, Spanje, België, … die dat tikkeltje anders zijn en ook in de VS tot afgunst zouden leiden.”
6. Andrew Davis
AJ Huisman: “Hij heeft zonder twijfel de standaard gezet in hoe digitale keynotes er moeten uitzien, zowel naar inhoud als naar vorm. Door het gebruik van technieken uit film en uit gaming hield hij je van het begin tot het eind van zijn keynote op het puntje van je stoel. We moeten eerlijk zijn: op het vlak van live video, video streaming, digitale congressen, keynotes… hebben we nog veel te leren. Andrew Davis toont ons de weg. En… hij gaf aan dat een expert worden als doelstelling niet meer voldoende is. Visionair moet je worden. Het meest interessante inzicht van het hele congres!”
7. Nooit te oud om te leren
Bert van Loon: “We zouden willen afsluiten met een inzicht van onszelf. In een recordtijd hebben we The European Edition opgezet. Het leert me dat je nooit te oud bent om te leren, dat je snel moet leren en dat leren durven is. Je moet in staat zijn om jezelf heruit te vinden. Wij gaan al jaren met een groepje Nederlanders en Belgen naar Cleveland. Door The European Edition hebben we in no time contact gezocht en gevonden met contentmarketeers in heel Europa. We hebben heel wat geleerd uit deze eerste ervaring, die naar meer smaakt. “Je moet durven vallen om te kunnen springen”, zei iemand ooit en dat kunnen we na dit avontuur helemaal beamen.”