colora groeit tegen de trend in

Sunday, November 1, 2015
Author

Koen Denolf

Content Strateeg The Fat Lady

colora weet in een dalende markt, met sterke concurrentie, toch vooruit te gaan. Hoe werd dit aangepakt?

colora is de retailketen voor verf- en behangproducten van verfproducent BOSS Paints. colora onderscheidt zich van de concurrentie door de combinatie van verf + advies en het bieden van veel inspiratie. Ook de 57 winkels zijn door hun verspreiding over België en hun proximiteit een sterke troef.

 

DE UITDAGING

Investeringen voor interieur staan al enkele jaren onder druk en bovendien knabbelen distributiemerken met goedkope bulkproducten aan het volume.

De uitdaging voor colora bestaat erin om hun differentiërende factoren sterker naar voor te schuiven: proximiteit en verf + advies. Doordat het moeilijk in te schatten is wanneer iemand aan zijn interieur gaat werken, moet colora doorheen het jaar meer aanwezig zijn.

We richten ons naar de consument die een mooi interieur belangrijk vindt.

 

DE OPLOSSING

Er werd een ‘always on’ strategie opgezet, die ervoor zorgt dat colora voldoende top of mind komt bij aankoopbeslissingen rond interieur, met communicatie die colora neerzet als het merk dat goede producten heeft én de hulp kan bieden om ze toe te passen.

In de eerste plaats werd de blog ‘In de verf’ opgezet, waar met veel uitleg, beelden en video, op heel hands-on wijze een antwoord wordt geboden op een heleboel verfvragen. De blog heeft uiteraard ook een belangrijke SEO-functie en zorgt met zijn gemiddeld 3.000 bezoekers per dag voor een belangrijk deel van de bezoekers op de colora website.

Om de proximiteit van het merk te onderstrepen, startten we in 2015 met een adviesfolder, die huis aan huis verspreid wordt en waar elke maand een bepaald thema uitgediept wordt.

Uitlopers naar Facebook en Pinterest zorgen respectievelijk voor interactie en inspiratie. Het thema wordt ook doorgetrokken in de winkels, met displays, demonstraties en aanvullende opleidingen.

Elk project start met inspiratie, daar zorgt het colora magazine voor, waarin vooral zeer toegankelijke projecten uit de doeken worden gedaan. Het magazine wordt verdeeld telkens voor vakantieperiodes en zorgt ook telkens voor een flinke piek in de verkopen.

 

HET RESULTAAT

Alle communicaties resulteren in onmiddellijke resultaten. Het uitkomen van folder en magazine zorgen telkens voor een piek in de sales, maar ook het long tail effect is duidelijk merkbaar. Magazines en folders worden bijgehouden en boven gehaald wanneer de nood daar is. Abstractie van de specifieke onderwerpen, zorgt het geheel van de ‘Always on’ strategie voor het gevoel dat colora er is met raad, daad en kwalitatieve producten voor zijn klanten.   

 

En dat blijkt ook uit de cijfers. Waar de marktevolutie het afgelopen jaar een negatieve trend kende, blijft het marktaandeel van colora quasi onafgebroken groeien.

 

 

ADVERTEERDER: colora

AGENTSCHAP: The Fat Lady

MEER INFO: ontdek de blog ‘In de verf’

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.