De klant centraal zetten. Het is een mantra voor vele bedrijven. De coronacrisis biedt hen een kans om het waar te maken. Vooral via content. Ellen Jansen en Eef Van Dun, respectievelijk Account en Project Manager bij Cypres, getuigen.
Steven Van Belleghem zei in een recente post: “Dit is HET moment om je consument waarde te bieden.” Dat dit een waarheid als een klok is, voelen ze ook bij Cypres, dat vooral B2B werkt.
“Dienstverlening staat op nummer 1 als je een degelijke relatie wil opbouwen met je klanten”, zegt Ellen Jansen. “Deze crisis maakt dat eens te meer duidelijk.” Kortom, je klanten en prospecten helpen, informeren en inspireren is essentieel.
Eef Van Dun: “We zien een duidelijke stijging van het aantal opdrachten als gevolg van deze coronacrisis. Er wordt ons daarbij gevraagd om contentstukken te maken die zeer specifiek inspelen op dit nieuwe gegeven. Voor onze telecomklant bijvoorbeeld: hoe versterk ik mijn wifi-netwerk bij de medewerkers? Hoe voorkom ik overbelasting van het VPN-netwerk?”
An sich verschilt die vraag niet zo erg veel van vóór de crisis. Het is immers de basis van content marketing: inspelen op de behoeften van je publiek. “Maar de relevantie wordt nog belangrijker”, zegt Ellen Jansen. “Je moet bijvoorbeeld helpen in de context van thuiswerk. De actualiteitswaarde moet hoger liggen. Voor de ‘always-on’ content, die altijd wel voor een bepaald deel van je publiek interessant is, is nu minder plaats.”
Content, dé manier om contact te houden
Die focus op actualiteit en relevantie werpt al op korte termijn zijn vruchten af. “In het algemeen zijn de scores nog hoger dan voorheen”, zegt Eef Van Dun hierover. “Dat heeft volgens mij te maken met het feit dat we, nog meer dan vroeger, voor het publiek een echte hulp kunnen zijn, zeker in deze toch wel moeilijke tijden. Informatie mag complexer zijn, of meer diepgang hebben, maar als ze het publiek helpt, scoort het beter. Content als dienstverlening dus.”
“Content is nu nog belangrijker dan voorheen”, voegt Ellen Jansen toe. “De eigen website, de eigen nieuwsbrief, de eigen e-shop, … zijn nu dikwijls de belangrijkste, soms zelf de enige manier om in relatie te blijven met jouw publiek. Content marketing komt dus in de kern van jouw activiteiten te staan.”
Wil je de klant centraal stellen, – doe je aan customer centricity, om het met een modewoord te zeggen – dan zal content een essentieel onderdeel zijn van een goede dienstverlening. Ellen Jansen: “Content is een cruciaal product voor elk bedrijf, zelfs als je bedrijf geen mediahuis in de traditionele zin van het woord is.”
Ook opdrachtgevers zijn klanten
Dienstverlening speelt natuurlijk ook bij de relatie met de opdrachtgevers van een bureau. Ook daar heeft de coronacrisis een impact. Eef Van Dun getuigt: “Ook voor onze klanten is thuiswerken immers niet altijd evident. Ook voor hen zijn het moeilijke tijden. Ze vragen van ons een extra inspanning om hen ter wille te zijn: meer uren, avondwerk, … om toch te doen wat we moeten doen. En bestaande rollen, processen, … staan onder druk. In dergelijke omstandigheden moet je als bureau de rots in de branding zijn. Ook dat is dienstverlening.”
Er dient zich ook een nieuwe way of working aan met de merken, die voorheen nog niet zo ingeburgerd was. Online vergaderen, surveys doen onder de productmanagers, … Bedrijven en bureaus die op dat vlak een rots in de branding willen en kunnen zijn, zullen na deze crisis de vruchten plukken. “Denken in termen van relevante dienstverlening voor uw klanten heeft effecten op lange termijn. Dat heeft deze crisis weer eens aangetoond”, besluit Ellen Jansen.