We geven het ongeneeerd toe: we zijn apetrots op de resultaten die de Custo agencies op de Content Cuckoo Awards 2016 haalden. Ontdek hier alles over de 13 winnende cases. Met doelstelling, aanpak én het commentaar van de jury als leuk extraatje. Fijne ontdekkingstocht langs deze inspirerende cases!

DIAMOND + GOLD
Best content design (video, print, digital, ...)
Tarantula bundelt 20 jaar cinema in heel stijlvol boek
Doel: 20 jaar geschiedenis en verhalen delen
20 jaar geluk, liefde, avontuur, familie, vrijheid en toekomst. 20 jaar filmproductie by Tarantula. Natuurlijk maak je daar als productiemaatschappij een trailer over. Maar mag het iets meer zijn? Stichter en CEO Donato Rotunno voelde dat hij het verhaal van zijn Luxemburgs onafhankelijk productiehuis moest optekenen... voor één keer niet via film.
Aanpak: uitzonderlijk boek als waardevol geschenk
Wel met een boek, dachten Maison Moderne en Tarantula. Volgens de strijdkreet ‘It seems impossible. Let’s do it!’ creëerden ze een uniek verjaardagsboek van 160 bladzijden en 270 foto’s, op speciaal papier met moderne vormgeving. Een pareltje dat de bedrijfscultuur valoriseert, de boodschap laat horen en een standpunt inneemt over de toekomst van de filmindustrie in Luxemburg.
Het verhaal zelf leest als een film, met een generiek, een plot en een uniek stukje pellicule als bonusmateriaal. Ideaal om iedereen te bedanken die heeft meegeholpen aan 20 jaar cinemageschiedenis.
WELL DONE!
Design om je vingers bij af te likken. Het maakt hebberig en bezitterig.
- ADVERTEERDER: Maison Moderne
- AGENCY: Tarantula
- CAMPAGNE: Seems impossible. Let’s do it!
- DE VOLLEDIGE CASE
CM schrijft zichzelf een magazine voor dat contact legt met mensen
Doel: menselijk en betrouwbaar imago creëren
Hoe gaat het met je? Deze vraag stelde CM te weinig aan zijn klanten. Het ziekenfonds werd gezien als afstandelijk, anoniem en ver van de mensen. Het marktleiderschap van 50% had ervoor gezorgd dat de organisatie het contact met de mensen was verloren. Dat moest en kon anders. Maar hoe?
Aanpak: magazine met sterke eigen koers
Vandaag vraagt het ziekenfonds op meerdere plaatsen hoe het met je is, niet in het minst op de cover van elk nieuw magazine: çava?
Met dit magazine gemaakt door The Fat Lady heeft CM een topmagazine te pakken. Regionaal begonnen, belandt het binnenkort als nationaal huis-aan-huis magazine in ieders brievenbus. De sterkte schuilt in de bescheidenheid door sober papier, maar zeer verrassende verhalen en foto’s over zowel fijne als zeer gevoelige onderwerpen, gekoppeld aan een knap design.
Çava? toont aan dat de CM een menselijk ziekenfonds is (volgens 91% van de lezers) dat betrouwbaar is (87%) en op een open manier communiceert (89%).
WELL DONE!
CM durft via design heel anders te zijn. Ook de inhoud prikkelt.
- ADVERTEERDER: CM
- AGENCY: The Fat Lady
- CAMPAGNE: çava?

GOLD Best content tool - print (B2B/B2C/B2E) &
BRONZE Best content design (video, print, digital, ...)

SILVER Best content design (video, print, digital, ...)
A.S.Adventure restylet zich tot hét travel & outdoor magazine
Een eigen magazine hoeft geen dure kostenpost te zijn. Integendeel. Er zijn bedrijven die er in slagen hun magazine break-even te laten draaien… met dank aan advertentie-inkomsten van partners.
A.S. Magazine had zich voorgenomen om het beste Belgische travel & outdoor magazine te maken. En het bleef niet bij een voornemen. Na de restyling door Head Office worden lezers nog intenser aangespoord tot het ontdekken van wereld en achtertuin, tot het verlaten van begane paden, tot het dromen. Via de zeer visuele en avontuurlijke vormgeving met hoog verrassingsgehalte onderscheidt het zich van andere outdoor magazines. Zelfs advertenties werden via native advertising bladzijden waar lezers iets aan hebben.
WELL DONE!
Mooie vernieuwing van topcase in contentmarketing.
- ADVERTEERDER: A.S. Adventure
- AGENCY: Head Office
- CAMPAGNE: A.S. Magazine restyling
- DE VOLLEDIGE CASE
bpost wijst creatieve agentschappen op brievenbus
U hebt ondanks het internet nog steeds een brievenbus? En u kijkt dagelijks wat de postbode anders dan rekeningen bracht? Bizar dan toch dat creatieve agentschappen en adverteerders soms vergeten dat er nog iets anders dan online bestaat.
bpost en Cypres bewijzen met het business-to-business-magazine Sparkle dat je kunt sprankelen via de brievenbus. Modern en fris. Het magazine dat werkt met bekende Belgische illustratoren en fotografen komt toch steeds verrassend uit de hoek. Zo wordt er nog steeds gesproken over het uitklapbaar magazine, het boekje of folder? Ja, wat was het eigenlijk? Wel, precies dat! Je moet er over praten. Wat print en de post allemaal voor elkaar kunnen krijgen.
WELL DONE!
Sparkle sprankelt met steeds weer ander creatief werk. Het maakt de tongen los.
- ADVERTEERDER: bpost
- AGENCY: Cypres
- CAMPAGNE: Sparkle

SILVER Best content tool - print (B2B/B2C/B2E) & SILVER Best content design (video, print, digital, ...)

SILVER Best cross-media content case (B2B/B2C/B2E) & BRONZE Best content program / Strategy (long term )
Boss Paints schildert heel herkenbaar op meerdere kanalen
Gek genoeg was het howto-domein over verven nog niet geclaimd online. Boss Paints heeft het wel gedaan, met een complete contentstrategie. The Fat Lady zorgt er voor dat alles in elkaar overloopt, inclusief advertising.
Zo sta je niet alleen met een artikel uit het Colora-magazine in je handen wanneer je je trap een make-over wil geven. Nee, je krijgt meer advies via de nieuwsbrief, bekijkt een instructievideo online, wordt geïnspireerd op Pinterest, krijgt kleurenadvies in de Colora-winkel, kunt een workshop volgen en wint misschien nog van een prijs met een foto van je nieuwe trap op Facebook. Niet toevallig gaat de retailketen voor verf- en behangproducten in een dalende markt toch vooruit.
WELL DONE!
Het idee is in no time herkenbaar op alle kanalen.
- ADVERTEERDER: Boss Paints
- AGENCY: The Fat Lady
- CAMPAGNE: Colora always on
- DE VOLLEDIGE CASE
Delhaize scoort met 2,6 miljoen lezers: het best gelezen printmagazine in België
Wie beslist over je gezinsaankopen? Mama die het lijstje opmaakt? Papa die naar de winkel gaat? De kinderen die vragen om hun lievelingskostje? Ook de indirecte influencers zijn cruciaal voor supermarkt Delhaize. Met een creatief, kwalitatief en rijk magazine spreken ze dit bredere doelpubliek aan. Goed kopen, Goed eten, is met 2,6 miljoen lezers het best gelezen printmagazine in België.
Ook geen prijscompetitie in de online versie van het magazine. De content wordt interactiever en dynamischer gemaakt met pop-ups, videorecepten en keukentips. De responsive technologie die Gicom inzet zorgt voor een vlekkeloze gebruikservaring op elk device. Waarna klanten massaal naar de winkel trekken.
WELL DONE!
Inhoud en fotografie geven zin om lekker te koken.
- ADVERTEERDER: Delhaize
- AGENCY: Gicom
- CAMPAGNE: Delhaize magazine
- DE VOLLEDIGE CASE

BRONZE Best content tool - print (B2B/B2C/B2E)

BRONZE Best cross-media content case (B2B/B2C/B2E)
Proximus bereikt drukbezette B2B-professional met cross-mediale contentaanpak
Ken je nog professionals met tijd? Heb je zelf tijd om alle informatie die op je afkomt, door te nemen? Laat ons raden… Nee, natuurlijk niet. Hoe zorg je er dan als bedrijf voor dat je toch binnendringt in de drukdruk-leefwereld van je B2B-doelpubliek?
Propaganda adviseerde een uitgekiende cross-media strategie aan Proximus. Met content die de drukbezette beslissingnemers (CIO’s) van grote en middelgrote bedrijven helpt in hun job, hen laat groeien en de deur opent naar experts waaraan ze vragen kunnen stellen. Hierdoor slaagde het telecombedrijf er in haar imago te verbeteren, zich innovatief en sterker te positioneren als B2B-partner en het aantal sales leads met meer dan 20% te verhogen.
WELL DONE!
Sterk crossmediaal in B2B-markt. Het lukt weinigen.
- ADVERTEERDER: Proximus
- AGENCY: Propaganda
- CAMPAGNE: Proximus Content Platform ONE
- DE VOLLEDIGE CASE
Universiteit Gent durft anders te zijn in creatiever magazine
Soms moet je je huisstijl durven doorbreken. En laat ‘durven’ nu net het woord zijn van de Universiteit Gent. De slogan ‘Durven denken’ werd niet alleen de titel van hun inspiratiemagazine. Het werd ook de oplossing voor het bestaande magazine dat niet meer aansloot bij de strategie.
JaJa creëerde een dynamisch magazine waarmee UGent zich sterker, consistenter en herkenbaarder profileert bij de community van studenten, docenten, personeelsleden, alumni en ruimere stakeholders als bedrijven en opiniemakers. De sterke journalistiek en bepalende fotografie boeien en stimuleren de dialoog. Zeker wanneer het online ondersteund wordt, inclusief Engelstalige versie voor de groeiende groep anderstaligen.
WELL DONE!
Prikkelend concept. Prachtig uitgevoerd. Anders.
- ADVERTEERDER: Universiteit Gent
- AGENCY: JaJa
- CAMPAGNE: Durf Denken
- DE VOLLEDIGE CASE

BRONZE Best content tool - print (B2B/B2C/B2E)

BRONZE Best cross-media content case (B2B/B2C/B2E)
A.S.Adventure laat boswachter zijn verhaal in verschillende media vertellen
Hoe lang kan een verhaal meegaan? Op deze vraag bestaat geen juist antwoord. Misschien een betere vraag: ‘Hoe lang zou je graag willen dat een verhaal meegaat?’
Bij A.S. Adventure verdwenen knappe verhalen na publicatie in het A.S.Magazine uit de aandacht. Maar na de vernieuwing van contentstrategie voelen ze dat het anders kan. Via de mediamix van Head Office leiden hun verhalen vandaag meerdere levens. Zo vertelt de boswachter zijn verhaal via verschillende kanalen: in filmpjes, tips, als korte eyecatchers, langere reportages, foto’s,... in het winkelpunt, online en het magazine. Zo kan dat ene contentitem gedurende een langere periode inspireren, en de waarden van A.S.Adventure beter uitdragen.
WELL DONE!
Verhalen succesvol serveren op meerdere platforms.
- ADVERTEERDER: A.S.Adventure
- AGENCY: Head Office
- CAMPAGNE: How to kickstart a successful multichannel content campaign
- DE VOLLEDIGE CASE
Metro kookt als een chef in de magazine-keuken
Stel dat je doelgroep elke dag gedreven wordt door passie. Dan kan je toch niet anders dan gepassioneerd met hen communiceren?
Metro en Propaganda slagen er in. Met het magazine Chef geven ze chefkoks en horeca-professionals nog meer zin te koken… met kwaliteitsvolle producten. Het inspireert, bericht over de laatste trends, adviseert en portretteert sterke chefs.
Opvallend is dat het culinair vakblad zo goed als zelfbedruipend is door advertenties. Sterk is verder de link met de Food Taskforce waarin de hoofdredacteur, het magazineteam, Metro-category managers en -marketeers en de chefs trends, behoeften, producten en verlangens bespreken. Wat meteen beresterke content oplevert voor Chef.
WELL DONE!
Onafhankelijke culinaire media in prachtige stijl.
- ADVERTEERDER: Metro Cash & Carry Belgium
- AGENCY: Propaganda
- CAMPAGNE: Chef Magazine Metro
- DE VOLLEDIGE CASE

BRONZE Best content tool - print (B2B/B2C/B2E)