Wat is het allerbelangrijkste boek in je kast? Welk boek veranderde je professionele leven? Welk boek raad je iedereen aan? Met die vragen stappen we elke maand naar een Custo-lid. Deze keer maakt Karen Vandenbossche, Managing Partner BeContent, ons attent op ‘Brand Design’ van Ruud Boer.
Waarover gaat het boek?
Brand Design gaat over het vormen en het vormgeven van een merkidentiteit. Dat boeit me enorm. Het DNA en de ziel van het merk ontrafelen. Zeker als je kijkt naar de energie die een merk uitstraalt. Niet alleen de energie die betrekking heeft op het materiële, maar ook op het emotionele, het functionele en het intuïtieve dat een merk kan bieden.
Waarom heeft het zoveel voor je betekend?
Voor mij is dit boek een instrument: het geeft handen en voeten aan het fenomeen ‘branding’. Ik heb het al jaren in mijn kast liggen. Ik noem het echt een basisboek voor iedereen die met merkmanagement te maken heeft. Dus ook met content marketing.
Waarom is het interessant bij content marketing?
Als content marketeer wordt er verwacht dat je relevante content gaat brengen. Als je daar dieper over gaat nadenken, kom je al snel op de ‘why’ van het merk of bedrijf. Pas als je dan teruggrijpt naar de merkidentiteit kan je een sterk merkverhaal neerzetten. Eentje dat het merk onderscheidt van de concurrentie. Hopelijk toch.
Want wat als je erachter komt als content marketeer dat je klant geen (goede) merkidentiteit heeft? Dan ga je echt terug naar de basis. En dat vind ik zo boeiend. Werken met goede fundamenten is essentieel om een uniek merkverhaal met een gepaste merkbeleving neer te zetten. Dat vertaalt zich in de juiste soort relevante content die je moet maken, de uitstraling, de tone-of-voice, de art direction, de beeldtaal,…
Het lijkt simpel en het is terugkeren naar de basis, maar soms is dat geen slecht begin…