De kracht van content marketing

Wednesday, May 27, 2015

 Het inschakelen van relevante en engagerende content in een marketingverhaal is niet nieuw. De eerste voorbeelden van content marketing gaan terug tot het einde van de 19e eeuw. De content vond toen vooral via drukwerk zijn weg naar de consument.

De essentie van content marketing – content inschakelen in een marketingverhaal – bleef altijd hetzelfde, maar de manier waarop content wordt ingeschakeld, is enorm veranderd. De komst van het mobiele internet (u kunt zoeken en delen waar u ook bent en wanneer u maar wilt) en web 2.0 (iedereen is een potentiële uitgever van inhoud) vormde een heus kantelmoment.

Deze combinatie vormt de reden voor het toenemend succes van content marketing en betekent tegelijkertijd een echte uitdaging voor merken en communicatie­bureaus. Iedereen springt op de kar: “Content marketing is immers makkelijk, iedereen kan toch content maken”, “Content marketing is goedkoop want het kan de paid media vervangen”, “Wij doen ook aan content marketing, want we zitten op de sociale media.”, … U hebt dergelijke uitspraken vast al gehoord.

Het medium is ondergeschikt aan de inhoud

Toch weet niet iedereen wat ‘relevante en engagerende content’ is. Laat staan hoe die moet worden gemaakt en gebracht. Want net zoals bij traditionele marketing is de basis van elk succesvol content marketing-initiatief een duidelijke strategie. Die strategie biedt antwoorden op vele vragen: Wat wilt u bereiken en bij wie?
Welk verhaal brengt u en via welke kanalen? Hoe meet u het succes
van uw inspanningen? En welk proces leidt alles in goede banen?

U merkt het, een content marketing-strategie is een ingewikkelde opdracht die heel wat expertise vereist. Daarom doen veel bedrijven een beroep op de knowhow van de leden van Custo, de Belgische vakvereniging voor content marketing. Als content marketeers hanteren ze verschillende tools zoals apps, e-zines, magazines, video’s en websites om uw boodschap over te brengen.
Toch is het medium voor hen ondergeschikt aan de inhoud. Want de nadruk ligt op het vertellen van uw verhaal, of u nu een bedrijf, merk, overheid of organisatie bent. Kortom, vanuit hun achtergrond in customer publishing weten de Custo-leden als geen ander hoe ze relevante en engagerende content kunnen creëren.

 

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.