Oudsbergen. De onbestaande gemeente.

13 maart 2018

Bij f-twee krijgen ze wel vaker vragen van gemeenten om hen te helpen bij hun communicatie. Maar nog nooit kwam de vraag van een onbestaande gemeente…

De uitdaging

Oudsbergen is de naam van een gemeente die nog niet bestaat. Pas op 1 januari 2019, na de fusie van Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek, krijgt Oudsbergen een officieel plekje op de Limburgse landkaart. De fusie mag dan al politiek goedgekeurd zijn, willen de inwoners dit ook? Het succes hangt af van de acceptatie door de inwoners van de twee gemeenten. “Dat maakt dit project zo uniek,” aldus Frank Goetmaeckers. “De communicatie van gemeenten is voor ons gekende materie. We doen daar ook veel onderzoek naar. We kunnen meteen onze knowhow en ervaring op tafel leggen. Maar hier komt een tweede expertiseveld bij kijken dat we nog nooit konden inzetten voor overheidscommunicatie: veranderingscommunicatie.”

In de privé krijg je wel vaker te maken met M&A (Mergers & Acquisitions). De begeleiding daarvan door de communicatie is gebaseerd op een beproefde methodologie, met ondertussen klassieke technieken. M&A-technieken inzetten bij een overheid, is echter een unicum.

De oplossing

Je burgers aanspreken doe je best met een krant of een magazine. Geen enkel ander medium kan tippen aan het bereik of de appreciatiecijfers van goedgemaakte print. De communcatiediensten van Oudsbergen willen daarom een magazine, dat vooral sfeer en achtergrond brengt.

Ze starten daarnaast met een tweewekelijkse krant die focust op de activiteiten in beide gemeenten. En dat is een slimme zet, vindt Frank Goetmaeckers. “Ere wie ere toekomt. Met dat idee liepen ze zelf al een tijdje rond. Want wat brengt mensen meer samen dan samen dingen doen? Heel slim.”

Het resultaat

Een grootscheeps reorganisatie, of ze nu plaats vindt in de privé of bij de overheid, staat of valt met de medewerking van de werknemers of de inwoners. De technieken in veranderingscommunicatie (rolmodellen, early adopters, roof is burning, make it small, …) zijn krachtig.

“We zullen na één jaar ons model voor lezersonderzoek loslaten op Oudsbergen. Dat zal ook een test zijn voor het bestuur, om te zien of hun inwoners hen gevolgd zijn in dit avontuur.”

MEER INFO

  • BRAND: de gemeente Oudsbergen
  • AGENCYf-twee