Deutsche Bank versterkt klantenbinding

Monday, October 26, 2015

Deutsche Bank is geen bank zoals alle andere. Dat voel je als klant in alle details. De bank gaat net iets verder in haar aanpak en zegt waar het op staat. Die lijn wordt in het vernieuwde klantenmagazine Money Expert doorgetrokken met een gedurfde visuele beeldtaal en meer content op maat.

 

Deutsche Bank is in België een uitdager van de traditionele banken. De organisatie gaat er prat op dat haar aanpak fundamenteel anders is dan die van de klassieke grootbanken. Bij Deutsche Bank ligt de focus op sparen en beleggen: de bank biedt geen autoleningen of brandverzekeringen aan. Ze investeert voornamelijk in gepersonaliseerd advies en sterk rendement, zonder overbodige kosten.

 

DE UITDAGING

Upselling is voor Deutsche Bank een belangrijke uitdaging. De bank investeert in klantenrelaties met groeiperspectief en biedt spaarders en beleggers deskundig advies om hun vermogen uit te bouwen. Klanten ontvingen in het verleden al een klantenmagazine om de band met hun bank te versterken. Dat magazine werd gewaardeerd, maar het slaagde er onvoldoende in om zowel kleine als grote spaarders te activeren.

 

DE OPLOSSING

JaJa gaf het klantenmagazine een doortastende visuele make-over en introduceerde meer communicatie op maat. De twee doelgroepen – spaarders en beleggers – krijgen voortaan elk een magazine dat op hun profiel is afgestemd.

Spaarders ontvangen Money Explorer, ervaren beleggers Money Expert. Een deel van de content komt met het oog op kostenefficiëntie bij beide doelgroepen terug. De magazines bevatten ook meer actieprikkels die telkens worden versterkt door een online content campagne.

Money Expert

Money Expert voor de ervaren beleggers

Money Explorer

Money Explorer voor de spaarder

HET RESULTAAT

De eerste vernieuwde editie van Money Explorer en Money Expert is in oktober verschenen. Het is dus nog te vroeg om de impact van de make-over in klik- of verkoopcijfers uit te drukken. Uit enthousiaste lezersreacties blijkt wel dat de klanten de gedurfde beeldtaal van de magazines en de gesegmenteerde aanpak sterk waarderen. Ook medewerkers van Deutsche Bank lieten weten dat de vernieuwde magazines perfect het 'aparte DNA' van de bank uitstralen.

 

 

 

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.