Content marketing is en blijft altijd duurzaam, zowel in digitale versie als op papier. Het digitale traject is in de mode, omdat het een pak duurzamer zou zijn. En daar zijn ook tal van overtuigende argumenten voor te vinden. Toch blijft kiezen voor papier de meer duurzame keuze, vooral op het vlak
van klantenbinding. Onderzoek bewijst dat het een hele tijd duurt voor het gedrukte magazine bij het oud papier terechtkomt. Een papieren magazine versterkt en verlengt de relatie tussen lezer en bedrijf of organisatie en dat heeft een positief effect op
de bedrijfsvoering. Veel lezers zijn bovendien gevoelig voor de milieuproblematiek, CO2-uitstoot of overbodig transport.
Speel daarop in en doe er nog een schepje bovenop. Dat hoeft niet ten koste van de kwaliteit te gaan en wordt ten zeerste geapprecieerd. Tien tips.
1. Interviews
U hoeft niet per se naar de andere kant van het land te rijden of te sporen om een interview af te nemen. Zowat iedereen heeft Skype of een gelijk-aardig programma op de computer staan en er bestaan allerlei hulp-programma’s om videogesprekken op te nemen. Drie keer winst: minder CO2-uitstoot, minder tijdverlies, en een dergelijke opname maakt het nog eens zo gemakkelijk om het interview uit te schrijven.
2. Fotografie
Leg een dag vast waarop alle foto-shoots samen kunnen gebeuren. Opteert u voor verschillende locaties, zorg dan voor een aaneensluitende route. De fotograaf zal u dankbaar zijn aangezien hij zich dan minder hoeft te verplaatsen en minder moet rond-zeulen met belichtingsapparatuur. Dat vertaalt zich uiteindelijk in een lagere factuur.
3. Eindredactie en correcties
Meestal krijgt u een digitale proef in de vorm van een pdf. Corrigeren of eind-redigeren betekent meestal die pdf annoteren en terugsturen naar de vormgever. Die moet de correcties interpreteren en dat kan aanleiding geven tot misverstanden. Vaak gaan de opdrachtgever en de uitvoerder daarom fysiek naast elkaar zitten voor de correcties. Maar het kan eenvoudiger en zonder verplaatsingen. Met aangepaste software kan u vanop afstand het opmaakbestand corrigeren. Dat vraagt een korte opleiding, maar de tijdwinst kan zeer groot zijn.
4. Oplage van het drukwerk
Laat niet meer exemplaren drukken dan nodig. Het is de evidentie zelve, maar de verleiding is toch altijd groot om voor de zekerheid wat overdruk te voorzien. Dat is niet echt nodig: er zullen altijd retourexemplaren zijn die u kan hergebruiken.
5. Papier
Er zijn veel mooie, gerecycleerde papiersoorten in de handel.
De kwaliteit ervan is onberispelijk.
Een leek ziet het verschil niet tussen ‘nieuw’ en gerecycleerd papier.
En de prijs is ongeveer hetzelfde.
Dus waarom niet? Opteert u voor gesatineerd of glanzend papier?
Ook daarvoor zijn er heel wat milieuvriendelijke alternatieven met een bio-coating op de markt.
6. Inkt
Voor vrijwel alle gangbare druk-procedés zijn er vegetale inkten ter beschikking. Die zijn veel minder milieubelastend dan de gewone, traditionele inkten.
7. Verpakking
Zoals bij papier zijn er ook biologisch afbreekbare folies ter beschikking om het tijdschrift te verpakken. Die mogen zo in de compostbak. Dat betekent: minder plastic en dus minder te verbranden afval.
8. Verdeling
Als uw tijdschrift door bpost wordt verdeeld, weet u precies hoe alles in zijn werk gaat: sorteercentrum – hoofdpostkantoor – postbode met fiets of brommer. Als u uw tijdschrift door een ander bedrijf laat verdelen, ga dan na hoe ze dat doen. Sommigen ver--zorgen de verdeling enkel in de grote steden, met kleine bestel-wagentjes, en de rest laten ze over aan bpost. Gevolg: meer CO2-uitstoot en fijn stof.
9. Digitale versie
Voorzie een digitale versie van het tijdschrift. Als die geoptimaliseerd is voor een tablet, kiezen de lezers gemakkelijker voor de digitale versie. Dan moeten er minder tijdschriften gedrukt worden en zijn er minder port- en verdelingskosten. De investe-ring in de digitale versie wordt snel terug-verdiend en alles wat daarna digitaal gedownload wordt, is pure winst.
10. Stopzetting abonnement
Maak het uw lezer gemakkelijk om een abonnement op te zeggen. Het kost u immers enkel maar geld als uw tijd-schrift ongelezen in de papiermand belandt. Gebruik een eenvoudig internetadres en zorg voor een simpele procedure om het abonnement te beëindigen. (U kan natuurlijk van de situatie gebruikmaken om de digitale versie aan te prijzen.)