Gaat de journalist de copy vervangen?

Tuesday, June 10, 2014

Konden goede copywriters pakkende commerciële teksten en slagzinnen leveren, dan zijn vandaag de objectieve journalisten aan zet. De copywriter krijgt zo concurrentie van de journalist, of moet zelf meer de journalistieke toer op. Dit omdat reclame de afgelopen jaren een heel andere wending heeft genomen.

Vroeger probeerden merken hun klanten met grote pushreclames te verleiden. Vandaag zijn diezelfde klanten actiever en kritischer. Hij en zij eisen antwoorden op hun vragen. Ze willen aangetrokken worden door een merk. Ze zijn reclamemoe en eerder geïnteresseerd in een dialoog met de merken waarin ze geloven.

Journalist versus copywriter

Waarom de journalistieke aanpak meer aansluit op de wensen van deze nieuwe consumenten dan de commerciële aanpak van de klassieke copywriter? Omdat de klemtoon in marketing zo verschuift van het bedrijf dat de publicatie of teksten uitbrengt, naar de lezer. De interesses van de klant komen centraal te staan. In welke verhalen is deze geïnteresseerd? Hoe kan hij of zij verder geholpen worden met informatieve artikels en video's? Wat heeft hij of zij nodig om de sector en producten beter te begrijpen? Aan welke expertise heeft hij of zij nood om zelf verder te kunnen?

Verkopen via duurzame relatie met klant

Contentmarketing is dus niet zozeer gericht op een onmiddellijke stijging in de verkoop, maar in eerste fase op het duurzaam aansterken van het contact met de klant. Hierdoor verbeteren op langere termijn wel je omzet- en winstcijfers, leerden we eerder uit het interview met contentmarketingspecialist Joe Pulizzi.

Eenvoudiger gezegd: een klant vertellen hoe goed je bent, werkt niet meer. Hij zal verveeld afhaken. Maar: geef hem boeiende informatie, en de kans vergroot dat hij of zij jou en je bedrijf erkend als expert, betrouwbaar en interessant… en vervolgens bij je aanklopt.

Het belangrijkste verschil met de journalistiek die we bij klassieke media terugvinden? De content die bedrijven delen zal aansluiten op hun visie en missie. En de kritische aanpak, de focus op het negatieve en het onthullen van minder positieve zaken zullen vaak achterwege blijven. Ook al zou een bedrijf dat in principe wel bereid moeten zijn om zich kwetsbaarder te tonen.

Nieuws vervangt homepage

 

IQ van Intel is een ander inspirerend voorbeeld van hoe bedrijven met een journalistieke aanpak hun verhaal vertellen.

5 journalistieke tips voor contentmarketeers

Uit deze recente infographic van The CMA, de contentmarketingorganisatie in het Verenigd Koninkrijk, blijkt dat contentmarketing vooral de plaats inneemt van direct marketing. Marketingafdelingen die op de content-kar zijn gesprongen, investeren 20 procent van hun budget aan content. Het creëren van content besteden ze vaak uit.

Creëer je toch zelf content? Zet je journalistieke pet op. Houd je aan deze 5 concrete tips.

1. Ken je publiek. Doe voldoende research. Weet wat er speelt, en zorg dat je doelgroep zich aangesproken voelt.

2. Blijf objectief. Verstrek neutrale informatie. Toon je expertise aan. Eens mensen jou vertrouwen, zullen ze uit zichzelf naar je toe komen.

3. Laat medewerkers aan het woord. Betrek er ook buitenstaanders bij, die de visie van je medewerkers bevestigen. Dat zorgt voor geloofwaardigheid.

4. Let op de kwaliteit. Schrijf een goede tekst, zonder fouten. Lezers voelen zich snel beledigd door een laag niveau.

5. Bedenk een pakkende titel. Die trekt je publiek als het ware de tekst in.

Bekijk hier de infographic van CMA

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.