Hoe creëer je een gevoel van verbondenheid bij een organisatie die meer dan 10.000 medewerkers telt? Dat was de vraag die Stad Gent en OCMW Gent aan The Fat Lady stelden. Het antwoord? Gentsters.
De opdracht was duidelijk: zorg ervoor dat onze 10.000 medewerkers zich meer met elkaar verbonden voelen. En dat doe je in te spelen op hun gemeenschappelijke passie: Gent. Dit idee resulteerde in ‘Gentsters’, een concept dat symbool staat voor het gemeenschappelijke gevoel dat 10.000 collega’s met elkaar delen.
Rubrieksgedreven personeelsmagazine
Eén van de uitgangspunten van deze aanpak was het personeelsmagazine ‘Gentsters’. Een magazine dat draait rond verrassende rubrieken én om de medewerkers. De rubriek ‘Gij Gentster Gij!’ zet telkens weer een medewerker in de kijker die zich inzet voor de stad, terwijl ‘Stelling’ de Gentenaren uitnodigt om deel te nemen aan discussies op de intranetpagina van Gentsters.
Het rubrieksgedreven karakter van het personeelsmagazine zorgt er dan weer voor dat de verhalen van medewerkers op een herkenbare manier worden gebracht. En net omdat het de medewerkers in de spotlights zet, wordt het magazine een echte ‘compagnon de route’.
Geslaagd
De resultaten mogen er zeker zijn. Op vlak van employer branding bijvoorbeeld. Het magazine schetst een mooi beeld van de hechte band tussen de medewerkers van Stad Gent. En dat is iets waar ze bij toekomstige sollicitanten alleen maar mee kunnen winnen. Daarnaast wordt er ook ingezet op ‘Gentsters’ merchandise, eindelijk een alternatief voor de 9000-hype.
Ook de online aanpak doet het goed. Zo dragen interne events en een intranet-pagina bij aan het gezamenlijke communitygevoel. Na 9 maanden campagne staat de teller van de Gentsters-groep al op meer dan 1.000 leden. Well done!