Welk boek heeft je professioneel het meeste bijgebracht? Die vraag stellen we elke maand. Het antwoord is vaak een managementboek. Bij Hestia Perkisas, Project Manager bij Snackbytes, ligt dat anders. Zij kiest voor Pride and Prejudice van Jane Austen.
Waarover gaat dit boek?
Het verhaal volgt een gezin uit de middenklasse, hoofdpersonage Elizabeth Bennet met haar 4 zussen, die door hun moeder worden aangespoord zo snel mogelijk (en zo rijk mogelijk) te trouwen om hun toekomst te verzekeren. Aangezien het vrouwelijke nageslacht zelf niets kan erven. Ook enkele begeerlijke jonge mannen maken hun intrede. Sommigen worden geprezen vanwege hun charmant voorkomen of eloquente gesprekken over hun trieste geschiedenis en het subtiel slechtpraten over anderen. Terwijl anderen worden bejubeld vanwege hun gesloten karakter en hun afgunst tegen sociaal gekwetter.
Arrogantie, vooroordelen, jaloezie en trots zorgen ervoor dat geliefden uit elkaar getrokken worden, reputaties verwoest worden en mensen zich laten vangen door schone schijn. Naarmate het boek vordert halen de verschillende verhalen elkaar in om zo onderlinge relaties en feiten aan het licht te brengen.
Voor jullie het boek afschrijven als een 19-eeuwse Britse roman voor de eenzame maar romantische vrouw is het belangrijk te weten dat Jane Austen op een prachtig verfijnde manier de maatschappij van toen heeft kunnen weergeven. Heel wat aspecten van de sociale dynamieken en twijfelachtige waarden en normen van toen zijn tot op de dag van vandaag relevant gebleven.
Wat betekent het boek voor jou (professioneel)?
Het sterke vrouwelijke hoofdpersonage dat haar brein gebruikt en volmondig een mening kan vormen tegen mannelijke verwachtingen in, geeft me zelfvertrouwen om te verdedigen waar ik in geloof tegen een collega of klant en te gaan voor creatieve ideeën die net dat tikkeltje anders zijn, waarbij een merk oprecht kan uitblinken, zoals ons idee voor de studentenclub van McDonald’s in Antwerpen. Heel goed beseffen welke stereotypes er leven voor je merk is belangrijk en je ‘gut feeling’ leren vertrouwen bij het creëren van nieuwe content is relevanter dan ooit.
Net als in het boek, schrikt wat anderen van ons denken, ons vaak af om acties te ondernemen. Maar als je even verder kijkt, kan je opmerken dat de publieke opinie met de wind mee verandert. Wat je ook doet, er zullen altijd risico’s aan verbonden zijn en iedereen heeft een mening. Daarom kan je best je eigen verhaal schrijven, voor het voor jou geschreven wordt.
Het belangrijkste om te onthouden is dat je mening oprecht, gefundeerd en de jouwe moet zijn. Wees van alles op de hoogte, ga de wereld in, zoek die grenzen op, sta open voor het perspectief van anderen en wees niet bang om je standpunt (gedeeltelijk) aan te passen. Je koste wat kost vasthouden aan iets, zal verandering altijd in de weg staan.
Wat heeft het voor jou (professioneel) veranderd?
Personen net zoals bedrijven hebben reputaties. Maar kloppen die altijd? Het is interessant om je af te vragen of dit komt vanwege hun acties of vanwege hun geweldige woorden. De spreuk “actions speak louder than words” gaat niet op in het concurrerende klimaat waar merken zich in bevinden. Als je er niet over communiceert, zal het maar door weinigen geweten zijn en net daarom is marketing zo omni-present. Dit betekent ook dat mond-tot-mond nooit minder belangrijk is geworden. In tegendeel zelfs, het heeft zich gewoon verplaatst naar de comment sectie van sociale media.
Daarom ben ik een enorme voorstander van conversation management binnen organisaties. Ikzelf ben, naast projectmanager, daar verantwoordelijk voor bij mijn werkgever en merk keer op keer wat voor een bron van informatie zich schuilhoudt in de berichten van klanten. Het is belangrijk dat je altijd op de hoogte bent van wat er gezegd wordt over jou. Nog belangrijker is dat je jezelf de kans geeft om jouw kant van het verhaal te vertellen. Neem de tijd om in te gaan op negatieve commentaren, neem ze mee en implementeer veranderingen. Laat iedereen weten hoe je evolueert en vergeet vooral ook niet de mensen die al voor je applaudisseren, te bedanken. Want positiviteit creëert positiviteit.
Wat is jouw favoriete quote?
“Think only of the past as its remembrance gives you pleasure.” De schrijfster, Jane Austen, bedoelt hiermee: ‘Verspil geen tijd met klagen over tegenslagen uit het verleden’. Het helpt je niet vooruit. Leer van je fouten en MOVE ON.