Like it! Love it! Frank Geerts over content creator Sven Speybrouck

14 maart 2023

YouTube en TikTok vormen een vruchtbare voedingsbodem voor talentvolle content creators, maar ook de gevestigde media tellen vandaag nog heel wat inspirerende makers. Zo is Sven Speybrouck, die al vele jaren het mooie weer maakt bij de VRT, de favoriete content creator van Frank Geerts (The Fat Lady).

Welke content creator valt jou op?

Dat is eerlijk gezegd geen evidente vraag: ik let wel heel erg op content en originele formats, maar kan mezelf geen volger noemen.

Onlangs beluisterde ik de eerste aflevering van Mistlicht, een podcast van Sven Speybrouck over dementie. De podcast vertrekt vanuit een persoonlijk verhaal, want de moeder van Sven leed aan dementie. In de volgende afleveringen gaat hij op zoek naar lotgenoten van zijn mama om uit te zoeken wat dementie met je doet. Hij luistert naar mensen met dementie, naar de personen die voor hen zorgen en naar experts.

Aangezien ik dat proces zelf ook doorgemaakt heb met mijn beide ouders, komt zo’n podcast natuurlijk heel dichtbij.

Wat maakt Sven Speybrouck zo bijzonder?

Sven heeft talent voor formats. Toen ik nog elke ochtend de files tussen Gent en Brussel moest trotseren, was Jongens en Wetenschap op Radio 1 een fijne reisgezel. Dat radioprogramma was bijzonder slim geformatteerd. Eerst laat je de luisteraars antwoorden vanuit hun eigen kennis en ervaring: een vorm van user generated content, maar dan op de radio. Doordat ze elkaar aanvullen of net tegenspreken, wek je nieuwsgierigheid op en creëer je een curiosity gap. En aan het eind van de aflevering geef je een expert de kans om alles vanuit een wetenschappelijk oogpunt te duiden.

Ook Interne Keuken – op zaterdagvoormiddag op Radio 1 – slaagde erin om onderwerpen waar ik niet per se van wakker lag op een boeiende manier te brengen. Meestal pikte ik eerst stukjes en beetjes mee via de radio, om de volledige aflevering nadien in podcastvorm  te herbeluisteren op m’n fietstrainer.

Doet hij (al) iets met merken?

Mistlicht is een podcast met de steun van Cera, Expertisecentrum Dementie Vlaanderen en Alzheimer Liga Vlaanderen. Wie precies de opdrachtgever is, weet ik niet.

Hij heeft ook als reporter meegewerkt aan een audioguide voor de expo In de ban van de tijd, een productie van Het Geluidshuis in opdracht van Historische Huizen Gent.

Sinds 2022 is hij directeur van de Universiteit van Vlaanderen. Ook al zo’n aanrader.

Hoe ga je zelf aan de slag met content creators?

Vroeger gebruikten we content creators als acteur of bekend gezicht in video’s die we zelf gescript hadden. Daar zijn we van afgestapt, omdat je hun volledige potentieel zo niet benut. Nu geven we content creators meer vrijheid: ze kunnen creatief zijn binnen de krijtlijnen van de contentstrategie die wij uitzetten, waardoor ze hun eigenheid en geloofwaardigheid behouden. Zeker als je ook hun kanaal wil inzetten en hun publiek wil bereiken, is dat een must.

Frank Geerts is Creative Director en Managing Partner van content marketing agency The Fat Lady.

Mis niets over content marketing

Schrijf je in op onze nieuwsbrief