Content creators op YouTube, TikTok en andere sociale media kunnen een goede inspiratiebron voor content marketeers zijn. Wij laten elke maand een Custo-lid z’n favoriete Belgische content creator voorstellen. Geerlinde Pevenage van BOSON content kiest voor Tom Janssen.
Welke content creator valt jou op?
Weinigen kennen hem, maar iedereen zou ‘m moeten kennen. Tom Janssen is een van de mensen die deel uitmaken van ons content creator collective. Hij is van opleiding marinebioloog. Ik hou wel van mensen die een atypische opleiding hebben genoten. Van creators die echte makers zijn, maar daar ook nog topic-specifieke kennis/passie aan kunnen toevoegen.
Toen hij als stagiair dolfijnen moest observeren, besloot hij om z’n bevindingen niet in een presentatie te bundelen, maar een mini-documentaire te maken. Die deed het behoorlijk goed op YouTube.
Tom was altijd al gepassioneerd door fotografie en filmmaken. Een echt autodidact… Zo gepassioneerd dat ie in zijn vrije tijd als student al op YouTube ging experimenteren. Hij werd een YouTuber die mensen beter wou leren fotograferen en filmen/monteren en lanceerde Tom’s Odyssee zijn kanaal.
Geleidelijk aan is hij zijn twee passies nog meer gaan combineren: hij wil met audiovisueel materiaal wetenschap populariseren. Vorig jaar richtte hij daarvoor zelfs een collectief op. Creators for Climate bundelt een aantal mensen – jong en oud – die begaan zijn met ons klimaat en hierover op een bevattelijke manier willen communiceren.
Wat vind je zo bijzonder aan Tom?
Naast zijn atypisch profiel valt me zijn passie op, zowel voor het audiovisuele als voor wetenschap. Hij weet die beide passies perfect te combineren.
Eigenlijk is hij wat ik een ‘triple passion creator’ noem: hij heeft een duidelijk en straf topic, heeft heel wat productieskills én zet zich in voor de wereld.
Doet hij (al) iets met merken?
“We hebben hem totnogtoe vooral ingezet op projecten waarbij hij als videograaf/vlogger aan de slag ging." Voor een startup maakte hij verhalen om Antwerpen als stad in de verf te zetten. Daarnaast bekijken we momenteel hoe we hem kunnen inzetten voor bedrijven die oprecht met duurzaamheid bezig zijn.
Hoe sterk ben jij bezig met het spotten van content creators?
Misschien is dat mijn passie wel. Al is het weekendwerk: met tal van mensen praten, LinkedIn afspeuren, … Ik zoek niet naar freelancers, wel naar mensen met een eigen verhaal, die iets unieks kunnen neerzetten. Want zij tillen de content van de klant echt naar grotere hoogten.
Volg Tom Janssen op Instagram en op YouTube.
Geerlinde Pevenage is Founder van contentmarketingbureau BOSON content.