Meer ROI voor je social media

6 maart 2016

Als je de ROI van je social media wil verhogen, zal je eerst extra moeten investeren. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, en toch klopt het. Onderzoek van Contently toont immers aan dat organic reach op de verschillende social media zodanig daalt, dat ‘zomaar’ posten een dure grap wordt. De oplossing? Inzetten op paid social én een goede newsletter.

Het leek even de heilige graal: de beste manier om mensen te bereiken en aan je te binden, is door voortdurend content te creëren op social media (of het nu gaat om links naar uitgebreide content op je eigen site of om ‘snackable’ content die je enkel op social gebruikt). Helaas daalt de reach van social media steeds verder. Recente research bevestigt dit:

“The average organic reach for posts from Facebook pages in March was 2.6 percent of a brand’s audience. … This percentage dropped to 2.3 percent for pages with more than 1 million likes.”

Verkwisting van tijd en geld

Door die dalende social reach wordt gewoon posten op je verschillende social mediaplatformen eigenlijk een pure verkwisting van tijd en geld. Nate Elliot, principal analyst bij Forrester schrijft hierover:

“It’s clear that Facebook and Twitter don’t offer the relationships that marketing leaders crave … Yet most brands still use these sites as the centerpiece of their social efforts – thereby wasting significant financial, technological and human resources.”

De reële opbrengst van organic reach

Shane Snow bij Contently voerde een uitgebreide berekening uit van de ROI op de verschillende platformen als je je beperkt tot organic reach (de hele berekening kan je hier volgen). Kort samengevat komt het hierop neer:

  1. De organic reach bij Facebook brengt je 1.430$ per maand op
  2. De organic reach bij Twitter brengt 1.313$ per maand op
  3. De organic reach bij LinkedIn brengt 10.400$ per maand op

Zet daar de gemiddelde prijs tegenover die je betaalt voor een social media agentschap (10 à 25.000$/maand), of een in-house social media manager (4 à 10.000$/maand) en het wordt al snel duidelijk dat die balans negatief uitvalt. Snow stelt:

“LinkedIn excluded, if, say, it costs a company $10.000 per month to maintain its social media accounts, the company would need half a million followers on each network to justify its own social media cost.”

Maar ook het verzamelen van followers komt met een prijs; gemiddeld moet je rekenen op 1$ per follower. Om die noodzakelijke 500.000 followers te verzamelen, zou je dus 500.000$ moeten investeren… De conclusie is voor Snow duidelijk:

“It could take almost 6 years for organic social media clicks to pay off the cost of acquiring your followers.”

De oplossing

De conclusie voor bedrijven die rekenen op organic reach voor hun social media, is opmerkelijk:

“At current rates, a brand that has fewer than 1 million followers on Facebook or Twitter is better off paying to promote its best content via sponsored updates than it is by paying someone to post social content all day long.”

Voor Contently is de oplossing voor de andere bedrijven duidelijk: combineer paid search met e-mail, waardoor je investering in paid resulteert in meer subscribers op je newsletter. Zelf promoten ze 10% van hun beste content via paid social, wat resulteert in 8.000 uur meer aandacht. De voordelen van deze aanpak?

  1. Je content wordt nog meer gedeeld, waardoor je kost per click lager wordt.
  2. Je bereikt meer klanten en mogelijke ambassadeurs voor je bedrijf of merk.
  3. En vooral: je kan meer mensen overtuigen om in te schrijven op je newsletter.

Die newsletter is en blijft uiteindelijk nog steeds één van de meest renderende én organic marketingkanalen. Elliot van Forrester stelt:

“If you have to choose between adding a subscriber to your email list or gaining a new Facebook fan, go for email every time.”

Natuurlijk heb je eerst en vooral goede content nodig om te promoten en moet je content vaak genoeg veranderen als je blijvende relaties met (potentiële) klanten wil opbouwen. De Custo agencies staan je hier graag in bij.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op contently.com en werd geschreven door Shane Snow

Content marketing: geen kost maar een investering

Mis geen enkel nieuwtje over content marketing

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief