Incassobureaus en deurwaarders zorgen er vaak voor dat mensen met schulden in een neerwaartse spiraal terechtkomen. Eén onbetaalde factuur wordt al snel een bodemloze put in een fundamenteel onethisch systeem. MyTrustO wil die schrijnende situatie een halt toeroepen en kreeg daarvoor de hulp van com&co.
Doelstellingen
Het systeem van schuldinvordering zit duidelijk scheef. Niet alleen mensen met schulden komen in de problemen door de vele extra kosten die incassobureaus en deurwaarders aanrekenen bij elke onbetaalde factuur. Ook de schuldeisers (ziekenhuizen, scholen, energieleveranciers, …) zijn slachtoffers van deze tussenpartijen. Omdat die laatsten eerst hun deel van de koek opeisen, blijven schuldeisers vaak met lege handen – of kruimels – over.
MyTrustO is een nieuwe dienst die een uitweg biedt: samen met beide partijen maakt het bedrijf één realistisch afbetalingsplan. Geen tussenpersonen, geen extra kosten. Die aanpak diende bekendgemaakt te worden.
Aanpak
Om de awareness van MyTrustO te boosten en mensen én bedrijven te laten intekenen op de dienst, koos com&co voor een combinatie van content marketing en advertising.
Dat er een alternatief is, werd in eerste instantie gecommuniceerd via twee animatievideo’s, een voor schuldenaren en een voor schuldeisers. Ze kregen een prominente plek op campagnesite www.schuldenaanpak.be en werden ook ingezet via Facebook (voor wie met schulden kampt) en LinkedIn (voor bedrijven).
Om zoveel mogelijk mensen met een (sluimerend) schuldenprobleem te bereiken, verspreidde MyTrustO ook een radiospot op twee strategisch gekozen momenten:
- eind juni 2020 (het einde van de korte beschermingsperiode die mensen met schulden kregen in tijden van corona);
- begin september 2020 (met de start van het nieuwe schooljaar een financieel zware maand voor veel gezinnen).
De schuldeisers sprak het merk dan weer aan met een reeks getuigenissen van mensen die weten waarover ze spreken. Onder anderen Herman Van Goethem (rector Universiteit Antwerpen), Mark Michiels (CHRO bpost), Gert Vanbrabant (hoofdboekhouder GO! Scholengroep Zuid-Limburg) en Geert Janssens (hoofdeconoom ETION) hielden een vurig betoog voor de ethisch verantwoorde werking van MyTrustO.
Resultaten
In minder dan een jaar tijd vonden al veel mensen met schulden en schuldeisers de weg naar MyTrustO: meer dan 7.500 mensen en bedrijven namen contact op en de campagne bereikte 70.000 mensen op Facebook en 195.000 op LinkedIn.