Relevant, vindbaar en deelbaar

Sunday, August 2, 2015
Author

Peter Ponnet

Redacteur - All About Content

Een bewegend beeld zegt meer dan duizend woorden. Dat geldt in onze digitale wereld meer dan ooit en zeker wanneer we het over ‘content marketing’ hebben.

‘Content Marketing’ wil op een redactionele manier relevante, educatieve en geloofwaardige content brengen onder de vorm van aantrekkelijke story’s, geweldige beelden en fantastische video’s. Voor die laatste categorie is onze digitale wereld uiteraard een dankbaar platform. Comscore, een toonaangevende onderneming in internettechnologie die meet wat mensen doen in de digitale wereld, achterhaalde dat in 2012 het aantal kijkers dat wereldwijd online video’s bekeek met 5% was gestegen in vergelijking met het jaar ervoor. Terwijl onderzoek in opdracht van Adobe, de belangrijkste software-ontwikkelaar in de grafische wereld, aan het licht heeft gebracht dat het bekijken van video-content op mobiele platforms in 2012 een stijging met maar liefst 300% kende.

1 minuut beeld = 1,8 miljoen woorden

De menselijke geest geeft er duidelijk de voorkeur aan informatie visueel te verwerken. Een recente studie (lvbnetworks.nl) toont aan dat drie etmalen ná het bekijken van een video, meer dan de helft van de kijkers (58%) de inhoud nog kan navertellen. Bij tekst gaat het om 10%. De rest is gewoon vergeten dat ze de tekst hebben bekeken en, als ze het zich nog herinneren, hebben ze geen flauw idee meer van wat ze precies hebben gelezen.

James L. McQuivey van onderzoeksbureau Forrester kwam in 2009 al tot die conclusie. Hij stelde vast dat 1 minuut video een even grote impact heeft als 1,8 miljoen woorden…

Het Britse Invodo, producent van online video’s, becijferde dat 52% van de consumenten na het bekijken van productvideo’s meer vertrouwen heeft in de aankoop van het betreffende product. De kans dat mensen een product kopen na het bekijken van een video is zelfs 174% groter dan bij men-sen die de video niet hebben gezien.

“Flitsende beelden over herkenbare situaties en pakkende getuigenissen van generatiegenoten”

 

Vind ik leuk

Een bijkomend en niet te onder-schatten voordeel van video is dat de filmpjes makkelijk terug te vinden zijn op het internet, precies omdat de zoekmachines voorrang geven aan beelden. Een filmpje bekijken is ook leuker dan een tekst over het scherm te laten scrollen. Bovendien worden video’s vlot via sociale media gedeeld en gaat de ingesloten boodschap al even snel een virtueel leven lijden.

Een verklaring hiervoor is dat video er zoveel beter dan tekst in slaagt om naast informatie ook emotie over te brengen. De eerder aangehaalde studie van Adobe kwam tot de bevinding dat de Facebook-gebruikers twee keer meer geneigd zijn om commentaar te leveren op videocontent en die te delen of te ‘liken’ dan bij andere content op het sociale netwerk. De in België aanvankelijk kleine visuele sociale media zoals Tumblr, Pinterest, Instagram en Vine schoten in 2013 dan ook de hoogte in, terwijl de klassieker YouTube bleef groeien.

Crossmediale content  scoort hoger

Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat er steeds meer video’s opduiken op websites en in digitale magazines of e-mailings. Tal van studies bevestigen ondertussen de impact ervan. Het Amerikaanse online marketingbureau aimClear, dat gespecialiseerd is in SEO, kwam tot de bevinding dat websites met video gemiddeld 10 keer langer worden bezocht én dat sites met videocontent 41% meer worden aangeklikt in zoekmachines. Dichter bij huis bevestigde een lezersonderzoek (Custometer), dat vorige jaar bij de lezers van het digitale magazine van Citroën werd uitgevoerd, dat de crossmediale content en interactieve aanpak duidelijk gesmaakt worden.

“Verschillende klanten uit onze portfolio zijn er al een tijdje van overtuigd dat ze, met behulp van videoverhalen, hun digitale publicatie een extra dimensie kunnen geven. Met als welgekomen pluspunt dat ze er geen gigantische budgetten voor hoeven vrij te maken, omdat we de meeste van die videoverhalen inhouse realiseren. Uiteraard blijft kwaliteit een belangrijk aandachtspunt. Slecht geluid, onscherpe beelden en een hortende montage doen de kijker al snel de knop omdraaien. Tegelijk leert de ervaring - en de ROI-metingen bevestigen dit - dat het effect en de invloed gegarandeerd zijn”, weet Karin Vanhoof, editorial manager van All About Content.

“Een van onze eerste ‘videoverhalen’ kunnen bekeken worden op een jongerenwebsite over justitie.
Die site realiseerden we op vraag van de ‘Orde van de Vlaamse balies’.
Via www.advocaatindeschool.be wil de beroepsorganisatie jongeren wegwijs maken in een aantal basisbegrippen over justitie. De grote uitdaging: hoe maak je gortdroge wetteksten licht verteerbaar en vooral: hoe spreek je jongeren aan zonder belerend te zijn? Wel, het antwoord was eenvoudig: met flitsende beelden over herkenbare situaties en pakkende getuigenissen van generatiegenoten.”

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.