Wat doet u wanneer COVID-19 roet in het eten gooit van uw toekomstig evenement? Het is een vraag die verschillende bedrijven en organisaties zich de afgelopen maanden meer dan eens stelden. Samsung kwam ermee bij HeadOffice aankloppen.
Eerder dit jaar zag Samsung het launchevent voor de voorstelling van de nieuwe Galaxy Note20 in het water vallen. Zulke events worden steeds populairder bij bedrijven om hun nieuwste producten voor te stellen aan een publiek van brand specialists en criticasters. Maar een product op een dynamische manier voorstellen wanneer uw publiek niet live aanwezig kan zijn, is niet eenvoudig en vereist een ietwat andere aanpak.
Augmented reality
De dag van vandaag vinden verschillende grote events al online plaats, denk maar aan Content Marketing World. Maar HeadOffice wou met de launch van het nieuwe Samsungproduct online events naar een hoger niveau tillen. En daar vonden ze een slimme oplossing voor: een virtueel Unpacked Event. Hiervoor kreeg elke deelnemer op voorhand een invite opgestuurd. “Het invite pakket werd verstuurd naar zo’n 250 Samsung Specialists”, vertelt Muriël Swartenbroekx, Account Director bij HeadOffice. “Zij hadden als eerste – na de internationale ontknoping weliswaar – het nieuwe toestel in hun handen.”
Naast de nodige inloggegevens en zelfs ingrediënten voor een cocktail, bevatte het invite pakket ook een QR-code, waar de kracht van AR achter verborgen zat. Dit concept ontwikkelde HeadOffice in samenwerking met Playar Studio. Wanneer een deelnemer de code scande, kwam de nieuwe Samsung Galaxy Note20 tevoorschijn. Zo kregen ze niet enkel een eerste sneak peak van het nieuwste product van Samsung, ze konden het ook volledig in detail bekijken. AR liet hen namelijk toe om in te zoomen op alle features van de Galaxy Note20, net zoals wanneer je het toestel gewoon in de hand zou hebben.
Sense of urgency en discovery
De introductie van AR in de voorstelling van een nieuw product was een echte primeur en dat bewijzen ook de cijfers. “In totaal werd de QR-code die elke deelnemer toegestuurd kreeg in het invite pakket 414 keer gescand en dat door 244 unieke gebruikers”, vult Swartenbroekx aan. “Op de dag van de lancering was er zelfs een absolute piek van zo’n 143 scans. Dit toont duidelijk aan hoe aanwezig sense of urgency and discovery hier was.”
Ondertussen bewandelden HeadOffice en Samsung het AR-pad al voor zowel B2B als B2C in de retailomgeving voor de Galaxy Z Fold 2. En met succes. Want ook hier waren de resultaten zodanig positief dat HeadOffice er niet aan twijfelt om in de toekomst verder te gaan met AR.