Hoe zit het met content marketing? What is hot? What is not? Aan de hand van een sprekend cijfer bieden we je de komende maanden de nodige duiding. Zo blijkt in de VS 55% van de B2C-merken minstens een deel van hun content marketing uit te besteden, zo blijkt uit een studie van Content Marketing Institute.
Om te begrijpen waar deze 55% vandaan komt, zetten we eerst een stapje terug. Uit het onderzoek dat Content Marketing Institute jaarlijks bij B2C-contentmarketeers uitvoert, blijkt immers dat de interne teams niet bijzonder groot zijn. 52% van de respondenten geeft aan dat zijn organisatie twee of meer mensen heeft die zich voltijds aan content marketing wijden. Een derde heeft niemand die dat full time doet.
In die context is het geen verrassing dat meer dan de helft van de B2C organisaties, 55% dus, minstens een deel van hun contentmarketingactiviteiten outsourcen. Wat daarbij het meest gebeurt, is het uitbesteden van de content creatie. Bij diegenen die outsourcen, is dat bij 80% van hen de creatie. Distributie, technologie en strategie volgen op zeer ruime afstand.
In vergelijking met de VS zijn de organisaties in Europa, en zeker in België, een heel stuk kleiner. Het is dan ook zeer aannemelijk dat het percentage aan outsourcing nog een stuk hoger ligt.
Meer info over de studie van Content Marketing Insitute