Uiteraard heeft corona niet enkel in ons land een impact op de werkzaamheden van contentmarketingbureaus. In andere landen lijkt die impact trouwens groter. Met uitgestelde projecten als grootste uitdaging, voor 85% van de bureaus.
Onder impuls van Custo ondervroeg de Europese vakvereniging ICMF zijn leden over de impact van de coronacrisis op hun business. En wat blijkt bij een eerste tussentijds verslag: in andere landen lijkt de impact groter (o.a. met 62% van de bureaus dat aangeeft dat de omzet zo’n 25% achteruitging – ter herinnering, in België gaf het merendeel van de bureaus een status-quo aan).
Opvallend is verder dat de grootste uitdaging voor de bureaus uitgestelde projecten zijn. 85% geeft dit aan als belangrijke uitdaging. En dat percentage is exact even hoog als in ons land.
Nu, in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gaan de bureaus er nog altijd vanuit dat ze dit jaar hun jaarlijkse groei verderzetten. De omzet van content marketing in die landen zou uitkomen op 9,4 miljard euro, versus 8 in 2018.
Een stevige hobbel op een verder vlakke autostrade, zo zouden we corona – op dit moment – dus kunnen beschrijven voor content marketing.
Meer info over de voorlopige versie van de studie van het ICMF (in het Tsjechisch weliswaar)