Visual content marketing: geen praatje zonder plaatje

Monday, August 10, 2015
Author

Johan Copermans

Editor-in-chief bij Headline Publishing

Internet, sociale media, print... Informatie is niet alleen in overvloed aanwezig, ze is ook 24/7 beschikbaar. Potentiële klanten bereiken en beroeren is dus een hele uitdaging.
Want een bladzijde is zo omgeslagen, een website in luttele seconden weggeklikt.
Hoe dan best de aandacht trekken? ‘Visual content marketing’ kan hier soelaas bieden.

Info zal deelbaar zijn of niet zijn

Schreeuwerige advertenties zijn out, ‘content marketing’ is in. Met relevante informatie proberen bedrijven de consument achter hun merk te krijgen. Maar die consument wil niet enkel informatie, hij wil die ook in een makkelijk verteerbare vorm. Kijk maar naar de opkomst van de sociale media, waar hapklare info makkelijk deelbaar moet zijn. En laat dat nu net de grote kracht zijn van beelden (zie kaderstukje).

Vormen van visuele content

Niet alleen tekst, ook de juiste beelden sturen consumenten in hun merkbeleving en zorgen ervoor dat ze meegaan in het verhaal van je bedrijf, product of dienst. Welke beelden? Uiteraard foto’s. Maar ook video’s, illustraties, infografieken en zelfs icoontjes spreken tot de verbeelding.

Tijd voor de praktijk

Sociale media en visual content marketing zijn sowieso twee handen op één buik. Toch spelen kwalitatieve beelden ook in andere media een steeds belangrijkere rol. Dat illustreren deze succesverhalen uit binnen- en buitenland.

PRINT

Jij & UWV, het interne blad van de Nederlandse overheidsinstelling ‘Uitvoeringsinstituut Werknemers-verzekeringen’, is een realisatie van MediaPartners Nederland en winnaar van de Nederlandse Customer Media Grand Prix 2013. Het magazine toont een aantal opvallende trends op het vlak van beeldtaal.

Gebruik van grote portretten over het volledige blad

Verrassende, abstracte, paginagrote beelden

Opvallende grafische elementen

Dichter bij huis vinden we een paar sprekende voorbeelden van beeld-gebruik waarbij droge facts & figures tot de verbeelding gaan spreken. Of hoe content in een vernieuwend jasje blijft boeien:

Illustraties

Illustraties zijn zo oud als de mensheid en nog altijd brandend actueel. De Belgische vakverenigingen voor interne communicatie lanceerden zelfs een aparte categorie in hun awards voor het beste gebruik van illustraties.

Zo werd horizon.live, het personeels-blad van Electrabel, gerealiseerd door het Belgische CUSTO-agentschap Headline Publishing in 2012 uitgeroepen tot awardwinnaar voor beste illustratie door de ABCI (Association Belge de Communication Interne).

Infografieken

Geboren op het internet, nu ook te zien in print: de infographic biedt gebalde content in een aantrekkelijke vorm.

ontwerp voor Electrabel door Headline Publishing

Digitaal

Op steeds meer websites en sociale media zien we - naast tekst - ook steeds meer visuals die (mee) het verhaal van een merk vertellen.

De mini-site voor Ralph Lauren gerealiseerd door het Franse agent-schap blacknegative.com die in 2013 de Webby Awards (www.webbyawards.com) won.

Hoe visual content marketing inzetten voor jouw merk?

Beeld mag, naast taal, dan wel een volwaardige contentleverancier zijn, beelden werken pas als je de regels van de kunst volgt.

Paul Thomas, vormgever bij Headline Publishing: “Zomaar wat stockbeelden gebruiken of een fotograaf lukraak op pad sturen, is niet de juiste aanpak. Je beeldtaal moet krachtig zijn en andere elementen zoals het logo, de typografie en de lay-out versterken. Alleen zo zorgt je visuele boodschap voor een unieke merkbeleving en voor onder-scheid met de concurrentie.”

“Centraal hierbij is het ‘beeldtaal-document’, met richtlijnen voor alle middelen en kanalen, grondig gedocumenteerd voor ontwikkelaars en gebruikers. Zo omvat een beeldtaal-document onder andere moodboards, technische specificaties, kleurgebruik, aanwijzingen voor illustraties, infografieken, enz.”

Je CUSTO content marketing bureau helpt je bij het uitstippelen van consequent beeldgebruik en kan een beeldtaaldocument voor jouw merk opstellen, in functie van je doelgroep en communicatiedoelen.

Overtuigende cijfers

Onderzoek getuigt van kracht van online visuals*.
Blogpost met beeld: + 94% views
Facebookpost met video en beeld: + 48% views
Facebookpost met video: + 20% views
Facebookpost met tekst en beeld: + 14% views

Bron: Jeff Bullas, 6 powerful reasons why you should include images in your marketing infographic, mei 2012.

1. Gebruik van grote portretten
2. Verrassende beelden
3. Grafische elementen
4. Infografiek
5. Mini-site

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.