Welke tools gebruiken de Belgische contentmarketeers?

9 maart 2022

Voor strategie, project management, contentcreatie, … Voor ongeveer elke onderdeel van content marketing zijn er een reeks performante tools voorhanden. Zij maken het leven van de contentmarketeer gemakkelijk. Maar welke tools gebruiken we in België het meest? Wij trokken op onderzoek.

Planning en meer

Zwitserse zakmessen

Beginnen doen we met de tools die zowat alles kunnen: van planning over helpen bij creatie tot analyse van de resultaten. Kortom: Zwitserse zakmessen.

De categorie Zwitserse zakmessen wordt aangevoerd door een Belgische tool: Storychief. Die heeft als grote voordeel dat hij op de Europese markt geënt is (dus geen doorslagje van een Amerikaanse tool) en hij heeft een performante contentkalender.

De meest uitgebreide tools komen uit de VS. Zoals Optimizely, dat recent Welcome overnam, dat eerder al Newscred integreerde (volg je nog?). De tool is handig voor campagnes, maar heeft ook echte contentfunctionaliteiten zoals een content editor. Bij deze tool betaal je per actieve medewerker, waardoor de kost snel oploopt.

Deze tool biedt je een aantal strategietools, maar z’n troef zit ‘m vooral in het feit dat je gemakkelijk toegang hebt tot creatieve talenten over de hele wereld. Een tool die echt op maat van content marketing ontworpen is.

Contenttools voor planning en samenwerking

Nu we telewerken gewoon zijn, zijn tools voor planning en samenwerking nog veel belangrijker geworden. Gelukkig is er voor ieder wat wils…

De Rolls-Royce onder de planningtools. Via Trello krijg je een handig overzicht van welke taken er zijn, in wiens bakje ze op dat moment zitten en wat er nog allemaal moet gebeuren.

Ook Monday dient om je worksflows digitaal voor te stellen en zo te optimaliseren. Deze tool heeft als voordeel dat je kan ingeven om welk type werk het gaat, waarna je een aangepast platform ter beschikking krijgt.

Een tool die zeer handig is in tijden van telewerken. Hij laat je toe om te brainstormen, om ieders ideeën te verzamelen en toch gestructureerd te werk te gaan. Een aanrader!

Ideaal om snel met je team te communiceren. Slack geeft een overzichtelijk beeld van alle gesprekken rond de verschillende topics, maar doet ook niet veel meer dan dat.

Deze tool biedt je de mogelijkheid om je medewerkers in te plannen. Handig voor project managers die de timings van hun collega’s beheren.

Een planningtool met heel wat templates om jouw ideale workflow te bepalen. Zeer aantrekkelijke pricing…

Contentkalenders

Zonder contentkalender geen goed draaiende content marketing. Opvallend is dat Belgische contentmarketeers die het liefst zelf bouwen. Google Sheets en Excel staan met voorsprong op nummer 1 en 2.

Behoeft weinig uitleg. Heel wat Belgische contentmarketeers maken hun contentkalender graag in Google Sheets. Dat biedt natuurlijk als voordeel dat het document gemakkelijk kan gedeeld worden (o.a. tussen bureau en klant).

Had de uitvinder van de spreadsheet (Dan Bricklin voor wie het zich afvraagt) ooit gedacht dat zijn idee als handige contentkalender zou gebruikt worden? Waarschijnlijk niet, maar feit is wel dat contentmarketeers Excel nog steeds helemaal naar hun hand zetten om een op maat gemaakte contentkalender te bekomen.

Nogal wat contentmarketeers gebruiken Monday als contentkalender.

Tools voor strategie en research

 Het internet biedt een schat aan informatie en inzichten voor de contentmarketeer. Maar door het bos zijn de bomen niet steeds te zien. Gelukkig zorgen tools voor meer duidelijkheid.

 De koning van de zoekwoorden is uiteraard Google. In Google Trends geeft de zoekmotor inzicht in ons zoekgedrag. Geografisch, in de tijd en op tal van andere manieren. Interessant!

Het lijkt wel magie. Wie een zoekterm ingeeft in deze tool, krijgt een overzicht van welke vragen mensen rond deze topics stellen. Ideaal voer om een SEO-strategie op te baseren.

  • Een long tail aan alternatieven

Naast Google Trends en AnswerThePublic zijn er nog tal van andere tools die helpen bij het vergaren van inzichten, van Ahrefs over Moz tot SEMrush en andere keywordfinders.

Contentcreatie

Tools voor copywriting

Schrijven blijft een van de belangrijkste onderdelen binnen content marketing. En ook daar zijn tools voor.

Wie teksten wil schrijven en snel en gemakkelijk feedback van collega’s wil verwerken, is gebaat bij Google Docs. Hierdoor kan je met verschillende mensen in een document werken.

De oer-tekstverwerker is natuurlijk Word. Ook de teksten die zo geschreven worden, kan je steeds gemakkelijker delen. Via Dropbox of Sharepoint bijvoorbeeld.

Tools voor creatie van beelden

Beeldverwerking en grafisch design worden steeds belangrijker. De nieuwste tools kunnen ook steeds meer.

Met dit programma begon de verwerking van beelden. Hij blijft zeer up-to-date en is nog steeds een van de beste tools op de markt.

Photoshop krijgt sinds een paar jaar steeds meer concurrentie van Canva, dat ook gratis beschikbaar is. Bovendien is de pro-versie ook zeer betaalbaar.

  • Andere Adobe-tools

Adobe heeft niet alleen Photoshop in portfolio. Ook Illustrator, InDesign en het animatieprogramma After Effects behoren tot de groep. De ideale toolkit voor elke grafisch ontwerper.

Beeldbanken

Beeldmateriaal vinden Belgische contentmarketeers nog steeds frequent in beeldbanken. Hiervoor bestaat een uitgebreid aanbod, van gratis over goedkoop tot betalend.

Laten we met het gratis aanbod beginnen. Dat is uitgebreid, maar de echt goede beeldbanken met gratis beelden zijn zeldzaam. De tool die in België het meest gebruikt wordt, is Pexels. Je hoeft er zelfs niet voor te registeren, al krijg je dan extra features (zoals een overzicht van je downloadgeschiedenis).

Een gigantische database met betaalbare foto’s. Dat is iStock. Hoe meer foto’s je aankoopt, hoe goedkoper het gebruik ervan wordt.

Shutterstock is de grote concurrent van iStock. Waar je bij iStock credits koopt, biedt Shutterstock maandabonnementen. Even checken wat het interessantst is…

De mooiste beelden, die vind je naar alle waarschijnlijkheid bij Getty Images. Maar je betaalt er ook beduidend meer voor dan op bovenstaande sites.

Audiodatabanken

Nu sound aan belang wint, zijn goede audiodatabanken goud waard. Een tool springt eruit.

Heeft een gigantisch aanbod aan geluiden, muziek en stemmen. Maar bovenal heeft Audiojungle een aantrekkelijke pricing.

  • Alternatieven

Epidemic Sound, Premium Beat en Artlist.io timmeren aan de weg om even succesvol als Audiojungle te worden.

Stemmendatabanken

Ook stemmen – in welke taal dan ook – vind je online. Ook hier een tool die eruitspringt.

Via deze tool vind je een geschikte freelancer, o.a. voor logodesign, maar vooral de afdeling voice-overs floreert.

  • Alternatieven

Voicebooking en Voiceproductions zijn een alternatief voor wie op Fiverr z’n gading niet vindt.

Tools voor (animated) video

Video’s in elkaar steken kan je zelf. Mits je de juiste tools hebt.

Net als Photoshop voor stilstaand beeld, heeft Adobe met Premiere Pro de standaard op het vlak van videoanimatie.

Effecten in je video nodig? Dan is er Adobe – again – After Effects. De beste tool op de markt op dit vlak.

Weinig bekend, maar met een Europees hoofdkwartier in Gent. En daarom geven we ‘m graag mee. Moovly laat je toe om zelf animatiefilmpjes te maken.

Tools voor de creatie van gif’s

Een leuke meme garandeert heel wat earned media. Ook contentmarketeers maken dus maar al te graag animated gif’s.

Dé tool om animated gif’s te maken. Meer zeggen we er niet over.

Contentdistributie

Tools om sociale media te beheren

Oké, we beseffen dat elk sociale medium tegenwoordig zo complex is dat je het best in de tool zelf beheert. Maar soms is een overkoepelende tool best handig.

De moeder aller overkoepelende tools… Vaak gekopieerd. Nooit geëvenaard (tot nu toe).

Handige tool voor wie met verschillende afdelingen/personen op één account werkt.

Tools om podcasts te verspreiden

Er bestaan meer dan 10 platformen waar je podcasts kan beluisteren. Je kan jouw podcasts dus op elk van deze platformen opladen. Of je gebruikt een tool die dat voor je doet. Deze keer geen beoordeling, enkel een oplijsting: Anchor.fm, Buzzsprout, Simplecast of toch maar Kontentino  

  • Mailingplatformen

 Ze bestaan al jaren, maar blijven essentieel in content marketing. Voor het versturen van nieuwsbrieven bijvoorbeeld.

De nummer 1 bij de Belgische contentmarketeers.

De runner-up. Er is an sich weinig verschil tussen beide platformen, ook in pricing.

Soms is het handig een callcenter in België te kunnen bereiken in plaats van eentje in een exotisch oord. En dan kies je voor Flexmail…

 

 Analytics

 Tools voor het meten van de impact

Content marketing is pas succesvol als je de impact kan meten. Ook hiervoor zijn er tal van tools, maar zonder Google Analytics kan je niet.

Geeft je een uitstekend beeld van wie op je website kwam, hoe lang hij er bleef, wat hij er deed en via welk kanaal hij kwam.

Het vroegere Engagor. Clarabridge biedt de mogelijkheid om sociale beweging rond jouw merk te monitoren.

  • Sociale media zelf

De verschillende sociale media hebben stuk voor stuk hun eigen tools om de impact op hun kanaal te meten. Het is een black box, maar geeft wel nuttige inzichten.

Afsluiten doen we met een uitgebreide tool die jouw publiek bevraagt over jouw contentmarketinginitiatief, online of offline. De Custometer kost behoorlijk wat geld, maar de inzichten die je krijgt zijn uiterst waardevol.

 

Dit artikel kwam tot stand met de medewerking van tal van Custo-leden.

Contentmarketingtrends in 2022

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.